Den europeiske bilindustrien nærmer seg undergangen. De siste tallene viser at 86.000 mennesker har mistet jobben. Ingenting tyder på noen snar forbedring.
Dette er av mange ansett som konsekvensene av klimapolitikk og elektrifisering, som av viktige aktører beskrives som planøkonomi. Som professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Gunnar S. Eskeland,
skriver i Dagens Næringsliv:
«Vi lager jo ikke kraft for moro skyld», sier energiminister Terje Aasland på NVEs årskonferanse (DN 18. oktober). Hvorfor leker ministeren da så impulsivt med politikken, med planøkonomi og detaljerte, tallfestede mål?
Bilindustrien merker presset, og Europas økonomiske lokomotiv Tyskland er hardt rammet, noe Document har skrevet en rekke artikler om.
Siden 2020 har 86.000 arbeidsplasser gått tapt bare i Europas bilindustri, ifølge Boosted.dk.
Dette tallet er basert på antall arbeidsplasser som underleverandørene har måttet kutte. I tillegg kommer bilmerkenes egne kutt.
Ifølge bransjeorganisasjonen Clepa kommer situasjonen bare til å bli verre hvis ikke politikerne griper inn. Clepa, som representerer en lang rekke aktører i bilindustrien, deriblant svenske Autoliv og flere store underleverandører, advarer om at en enda større forverring er neste skritt.
I Tyskland har mer enn 50.000 arbeidsplasser gått tapt de siste årene, noe som gjør landet til den hardest rammede regionen i Europa.
Clepa er en europeisk organisasjon for bilprodusenter.
Også Sverige har mistet 3000 arbeidsplasser. En synkende etterspørsel betegnes som en viktig årsak. Selvsagt synker etterspørselen når man først mister store deler av kjøpekraften på grunn av dyrere strøm, inflasjon og andre økonomiske problemer.
Så blir man av politikerne beordret til å kjøpe elektriske biler, mens de samme folkene til stadighet maser om at Norge vil mangle strøm i 2027.
Benjamin Krüger, generalsekretær i Clepa, sier at situasjonen er verre enn under de mest kritiske periodene av pandemien.
Han påpeker at bilindustrien, som tradisjonelt har stått i sentrum av den europeiske økonomien, står ved et avgjørende vendepunkt. Ifølge Krüger er det behov for mer besluttsom politisk handling hvis Europa skal kunne opprettholde sin posisjon som en ledende aktør i bilindustrien.
Europa er i ferd med å miste sin konkurranseevne på globalt plan, mener Krüger. Da mister man raskt også evnen til å forsvare seg, hvis den viljen fortsatt eksisterer.
Flere bilmerker deler dette synet. Volkswagen står for eksempel overfor sin første fabrikknedleggelse noensinne i Tyskland.
Og BMW mener at et forbud mot forbrenningsmotorer, som EU ønsker å ha på plass innen 2035, er ensbetydende med avhengighet av Kina.
Ifølge Boosted er 17 millioner arbeidsplasser i Europa tilknyttet bilindustrien.