I 2022 inngikk Ruter kontrakt med Nobina om bussdrift i Oslo øst. Alle bussene skulle være elektriske. Nobina skulle ha satt de første i drift i desember i fjor, men har ikke fått noen.

Både Unibuss og Nobina fikk kontrakter med Ruter i 2022 og skulle trafikkere rutene med totalt 137 elektriske busser.

Av disse bussene skulle Nobina stå for 76, som skulle leveres fra nederlandske Ebusco. De skulle vært levert og satt i trafikk i desember i fjor, men Nobina har fortsatt ikke mottatt en eneste buss, skriver Teknisk Ukeblad (TU).

– Vi har støvsugd markedet for busser, lånt fra andre anbud i Nobina og kjøpt inn kapasitet – alt for å opprettholde kollektivtrafikken i en situasjon med enorme leveranseproblemer på det globale bussmarkedet, skriver Nobina Norge-sjef Karine Nordseth i en epost til TU.

Bussprodusenten Ebusco er i økonomisk trøbbel, og produksjonen har omtrent stoppet opp. Per 24. oktober opplyser selskapet at de har utestående gjeld på omtrent 33 millioner euro som ikke er betalt innen fristen.

Nordseth opplyser at de har kontakt med flere bussprodusenter om ulike løsninger, men at de ikke har inngått kontrakt med andre produsenter.

Ruters pressetalsperson Øystein Dahl Johansen sier situasjonen er beklagelig.

– De rundt 100 bussene som i dag brukes for å avvikle tilbudet, er en blanding av dieselbusser, gassbusser og elbusser, forteller Johansen.

Les også eldre sak:

Tiltak for å hindre nytt busskaos i Oslo i vinter blir først ferdig til våren

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.