«Wollter Gate» er blitt the gift that keeps on giving. Den opprinnelige kritikken tiltok etter det famøse intervjuet med SVTs programdirektør Eva Beckman i Aktuellt, og hver dag dukker det opp nye perspektiver.

Fredag ​​meldte SVT at de har bestemt seg for å kutte programserien Naken med Stina Wollter fra sendeplanen. Det er en sunn reaksjon. Svensker generelt liker ikke folk som sprer antisemittisme og jødehat.

«Rart» når antisemitter behandles annerledes

Men nå kommer kritikken fra en ny retning, nemlig fra en annen antisemitt og jødehater, som er blitt fornærmet over at Wollter får bedre behandling enn ham selv.

SVT «behandler hvite kvinner annerledes enn muslimske menn», sier Hamid Zafar, og legger til: «Håndteringen av Stina Wollter er merkelig».

Expressens deskjournalist treffer spikeren på hodet når Zafars debattartikkel får overskriften Stina Wollters judehat är okej – men inte mitt. Zafar er opprørt over at antisemitten Stina Wollter får lede en programserie på SVT etter en elleve måneders karensperiode, mens antisemitten Hamid Zafar fortsatt er persona non grata på offentlig tv, selv om det var fire år siden de antisemittiske synspunktene hans ble avslørt.

Det er altså ikke antisemittismen i seg selv som er problematisk i Zafars øyne, men behandlingen av antisemittene.

«För nästan exakt fyra år sedan valde SVT att stryka mitt deltagande i ‘På spåret’. Detta mot bakgrund av att DN i ett reportage beskrev hur jag anonymt uttalat mig antisemitiskt. Det rörde sig om uttalanden som jag hade gjort flera år tidigare.

Ingen programchef från SVT gick då för fyra år sedan ut till mitt försvar och hävdade att det jag skrivit inte hade med ‘På spåret’ att göra. Eller att det var skrivet i ett annat sammanhang som inte hade någon koppling till programmet», skriver Zafar.

Forskjellen mellom mennesker og mennesker

Hamid Zafar er fornærmet, nå som han: 1) har innsett at det er forskjell på mennesker og mennesker, og 2) det påvirker ham negativt.

Det Hamid Zafar imidlertid ikke har skjønt, er at han nå gjør en erfaring som den svenske majoritetsbefolkningen har vært kjent med lenge: at det er et etablert hierarki i det svenske samfunnet, og at hierarkiet avgjør hvem som får ta en plass og hvem som blir silt ut, hvem som kan kanselleres og hvem som forsvares – men også hvem som kan komme inn i hyttevarmen igjen og hvem som må oppholde seg ute.

Det handler ikke om hva som gjøres, men om hvem som gjør det.

Men det har ikke Hamid Zafar vært nødt til å innse tidligere. Han tror derfor at to antisemitter vil bli dømt likt av SVT, fordi begge ga uttrykk for samme antisemittisme og jødehat i de samme sosiale medier. Zafar har ikke skjønt rangeringsordenen som sier at han – som innvandrer og muslimsk mann – alltid vil trumfe en tilfeldig etnisk svensk person, men samtidig vil bli prioritert lavere enn en kvinnelig feminist med venstreorienterte politiske synspunkter og en kjendisfar. Selv om hun er etnisk svensk.

Den svenske prioriteringsstigen

Noe forenklet kan rangstigen som finnes i det svenske samfunnet, og dermed også innenfor den offentlige kringkastingen i Sverige, beskrives slik (rangering fra laveste til høyeste prioritet):

  • Etnisk svenske, heterofile menn med konservative synspunkter ligger i bunnen, og blir alltid hånet og bagatellisert.
  • Etnisk svenske, heterofile menn.
  • Etnisk svenske, heterofile kvinner.
  • Innvandrermenn.
  • Innvandrerkvinner.
  • Innvandrede muslimske menn.
  • Innvandrede muslimske kvinner.
  • Innvandrede muslimske kvinner med hijab.

Så kommer VIP-nivået, hvor det blir vanskeligere å prioritere mellom kategoriene. Her kan du finne personer hvis familie er kjent i presse og media, radikale feminister, personer som er åpne om sin identitet som LHBTQI+ (spesielt transseksuelle menn som «er kvinner»), klima- og mangfoldsaktivister og personer med tydelig sosialistiske (helst kommunistiske) meninger. Stina Wollter er også både overvektig og «kroppsaktivist», noe som gir henne ekstrapoeng som plasserer henne høyere enn Hamid Zafar. Til tross for at Wollter, ifølge Zafar, er en «hvit kvinne» og han er en «muslimsk mann».

«Rasisme og islamofobi»

Opplevelsen av å bli rangert lavere enn en hvit kvinne ser ut til å være mer enn Zafar kan håndtere. Kanskje han ikke bare er antisemitt, men også en rasistisk gynofob? Uansett, han ble så fornærmet og opprørt at han følte seg tvunget til å offentliggjøre de såre tærne sine ved å strikke en offerkofte i debattartikkelformatet XXXL. Reaksjonen da selv Zafar ble tvunget til å innse eksistensen av «dobbeltmoral», var ikke pen, men tydelig:

«Antingen har SVT ändrat sin tidigare policy och bestämt sig för att i efterdyningarna av 7 oktober 2023 ha en mer förlåtande policy gentemot antisemitiska uttalanden. Eller så spelar det roll vem som gör dessa uttalanden.

Då lider SVT av rasistiska och islamofobiska strukturer som innebär att man har en mer tillåtande attityd till antisemitiska uttalanden om en vit kvinna från kulturetablissemanget uttrycker dem. Om däremot liknande uttalanden kommer från en muslimsk rasifierad invandrarman så vidtas genast bestämda åtgärder.»

Rasisme og islamofobi, altså. Så overraskende!

Velkommen til klubben!

Men jeg har bare én ting å si til Hamid Zafar: Velkommen til klubben! Du får nå erfaring med den samme behandlingen som vi etniske svensker har møtt morgen, middag og kveld de siste tiårene, nemlig pent å måtte stå sist i køen.

Vi har måttet gi plass i boligkøene, på arbeidsmarkedet, der arbeidsgiverne «prioriterer mangfold», og vi skal bli sett minst mulig i annonser og annen reklame. Nå vil du se deg selv passert av Stina Wollter, som du mener blir behandlet bedre enn deg til tross for at du er bærer av de samme skitne tankene. Men samtidig har du gått forbi andre, mange ganger. Ser du ikke det?

Har du normalisert positiv diskriminering, Hamid Zafar?

Ser du ikke at du har fått særbehandling i mange år, Hamid Zafar? Takket være innvandrerbakgrunnen din, melatonininnholdet ditt, dine religiøse hjemtrakter? Selvfølgelig var du en god debattant, du hadde mange gode ideer og du var kompetent – ​​men dét var mange andre også, uten å bli feiret og gitt de samme mulighetene som deg, nettopp fordi du var «en muslimsk, rasifisert innvandrermann».

Du ble ansatt som barne- og utdanningsdirektør i Mullsjö kommune, utreder ved Skolinspektionen og som rektor ved Sjumilaskolan i Biskopsgården. Du ble toneangivende debattant, podcaster og spaltist i Göteborgs-Posten. Du ble valgt inn i Moderaternas integreringskommisjon, snakket i Sveriges Radios sommerprogram og ble sett i både seriøse og mindre seriøse sammenhenger på SVT.

I 2018 ble du kåret til Årets Svenske. Du hadde selvfølgelig ikke nådd disse posisjonene hvis du var inkompetent, men tror du virkelig at du var den absolutt best kvalifiserte i alle disse sammenhengene? Har du ikke forstått at du ikke hadde hatt en sjanse hvis du var akkurat like kompetent, men het Hasse Svensson og kom fra Arboga i stedet for Afghanistan?

Nå må «Rektor Hamid» stille som nummer to, og det klarte han ikke. Han er i stedet fornærmet og sjalu på en hvit kvinne. «Hun må være antisemitt, men ikke jeg! Dumme, dumme SVT!» Hva pleier du å si på fremmedspråk? Dog eat dog. Vi andre ser på og popper popcorn.

PS: Vil du ha et tips om hvordan du kan ta tilbake en plass i det offentlige rampelyset, Hamid Zafar? Det er enkelt. Kjøp parykk, pumps og falske bryster, kle deg i kort skjørt, ifør deg sminke og kom ut som «kvinne». Da vil du snart kunne gråte ut hos Malou i beste sendetid. Da er alt som normalt igjen, du tilbys både talkshow og ministerpost. Da blir det Stina Wollter som må skrive fornærmede debattinnlegg. DS.

 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Et vaklende Europa

 

Skaff antistoffer mot woke: Kjøp Roger Scrutons bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.