Sammen med klimaorganisasjonen Zero har Høyre kommet frem til at regjeringen ikke gjør nok for å skru opp pumpeprisene og sikre at flest mulig kjøper elbil. Dermed foreslår de å skru opp bensin- og dieselprisene kraftig.
Selv om nordmenns appetitt for elbiler har begynt å avta, har Høyre bestemt seg for at det er ikke godt nok. Det må bli dyrere å kjøre bensin- eller dieselbil.
Ifølge Nationen er det omtrent tre av fire privatbiler som kjører på bensin eller diesel. Høyre, sammen med klimaorganiasjonen Zero, mener det hele henger sammen med at regjeringen ikke skrur opp pumpeprisen.
– Dét har vært poenget med å innføre en CO2-avgift. Det skal lønne seg å velge biler som forurenser mindre, sier Bru til Nationen.
Zero har vesentlig overlapp med Høyre, og for eksempel har stortingspolitiker Lene Westgaard-Halle (H) jobbet for organisasjonen. Dermed går de sammen om å øke pumpeprisen. På tross av at det over tid har vært langt høyere priser for folk som er nødt til å fylle drivstofftanken.
Høyre og Zero mener det store problemet er at de innførte en CO2-avgift nettopp fordi det ikke skulle lønne seg å kjøre bensin- og dieselbil.
– CO2-avgiften er i alle sektorer for at en skal merke at det koster å slippe ut, så når du nesten nuller ut med kutt i en annen avgift, blir det ikke noe dyrere. Da er det ikke den som forurenser som betaler, sier fagansvarlig Ingvild Kilen Rørholt i Zero til Nationen.
Regjeringen har økt CO2-avgiften i statsbudsjettet, men har kompensert ved å senke veibruksavgiften. Dette er noe også FrP har stilt som krav dersom CO2-avgiftene skulle økes da Solberg og Jensen delte regjeringskontorene.
Imidlertid holder Høyre fast ved at det skal bli langt dyrere for alle som ikke kjører elbil.
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.
Er du lei av medier som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.