Samlet sett var lønnsomheten i norske mediebedrifter på samme lave nivå i 2023 som i 2022, da den var på sitt svakeste siden finanskrisen.
Dette ifølge Medietilsynets rapport «Norsk medieøkonomi 2019–2023».
«Økt inflasjon og høyere renter har både gjort det dyrere å produsere medieprodukter og redusert kjøpekraften til befolkningen. Med dette bakteppet ligner 2023 på året før», konkluderer Medietilsynet.
– Norske medier er inne i en mer usikker tid etter noen gode økonomiske år. For bransjen sett under ett tyder fjoråret på at den svake utviklingen fra 2022 fortsetter, sier direktør Mari Velsand i en pressemelding.
Brukerinntektene er blitt den viktigste inntektskilden til avis og TV-virksomheter, og utgjorde i 2023 over halvparten av inntektene, skriver Journalisten.
– Dette kan tyde på at en generelt svakere husholdningsøkonomi har hatt liten negativ effekt på viljen folk har til å betale for medieinnhold, sier Velsand.
For mediebransjen gikk reklameinntektene ned med 5,6 prosent i 2023.
«Den generelle nedgangen er betydelig mindre enn nedgangen for redaktørstyrt media. Dette fordi globale aktører som Facebook og Google fortsatte å øke sine andeler i det norske reklamemarkedet i fjor», konkluderer Medietilsynet.
Document media har gått med overskudd de siste årene, og er på god vei til å gjøre det samme i år.
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.