Da statssekretær Even Tronstad var i Florø for å besøke Den Maritime Hydrogenkonferansen tirsdag, inviterte han seg selv på besøk til selskapet Helinor Energy, som flyttet inn i bygg 76 på Fjord Base i 2023, og de var naturligvis glad for å få så prominent besøk. Ambisjonen til aksjeselskapet er som alltid å bli en «global aktør» med utgangspunkt i Florø. For litt siden ble Rune Knapstad hentet inn som daglig leder, med Elling Helvig som arbeidende styreleder og en av grunnleggerne, og målet er 30 arbeidsplasser i første omgang.

Helinor Energy fokuserer på å levere «nullutslippsløsninger» for den maritime næringen, og med italienske investorer på laget signerte de en stor kontrakt med den amerikanske brenselscelleprodusenten Nuvera tidligere i år. Det hemmelige våpenet er produktet «Power Box», en hydrogen-brenselscelle som skal kunne skreddersys for alle båter og skip, og om bare to år skal selskapet være klar for ammoniakk også. Men hva skal til, spør ministeren? Svaret er offentlige penger til subsidier, infrastruktur og pilotprosjekter, ifølge Firdaposten.

Alle ferger skal være nullutslipps innen 2025

Det var nettopp i Florø at «det grønne skiftet» i Norge fikk sin første batteriferge, MF «Ampere», i 2015. Som følge av den «suksessen» bestemte Stortinget at alle ferger skulle bli elektriske på bare ti år, og det har kostet både penger, brann og kaos. Ifølge Helinor Energy er det Fylkestingets egen feil, siden de satset på batteribåter i stedet for eksperimentelle hybridbåter som går på hydrogenstrøm og amoniakk-motorer. Derfor ønsker selskapet at Florø skal bli en sentral hydrogen-hub i stedet.

Å bytte ut samtlige passasjerferger i Norge med eksperimentelle fartøy på bare ti år, vil før eller senere ta liv. Vedtaket har skapt bonanza for klimaindustrien og utenlandske verft, men et helvete for passasjerene, siden politikken ble innført uten fnugg av risikovurdering eller ærlige konsekvensanalyser. Nå har regjeringen lagt hundrevis av friske millioner inn i hurtigbåtprogrammet der fylkeskommuner kan søke støtte til prosjekt som skal realisere enda mer av politikernes grønne visjoner. Hvem bryr seg da om problemene?

Ingen forsiktighet, risikovurdering, konsekvensanalyser eller kostnadsbekymringer

Til Firdaposten forteller statssekretær Sagebakken at det var interessant å besøke den maritime hydrogenkonferansen, men han ytret ikke et ord om bekymringer rundt manglende forsiktighet, risikovurdering og kostnader. Han syntes også det var inspirerende å møte folk som tør satse for å virkeliggjøre politikernes selvpåførte klimamål, som skal virkeliggjøres med skattebetalernes penger – og mener at utviklingen går raskene enn det folk flest er klar over.

Dette er helt riktig – takket være at politikerne selv bruker andres penger på å virkeliggjøre sin egen grønne politikk. Men resultatene står på ingen måte i stil med optimismen: Politikere er veldig glad i å tildele private aksjeselskaper offentlige penger, fungere som reklameplakater for dem, klippe snorer og skryte i media. Når disse prosjektene går konkurs og de «hårete målene» viser seg å være rene luftslott, ser og hører du ingenting om det i media. Det blir for pinlig. Slik opprettholdes troen på «grønt skifte» blant publikum.

Til Firdaposten sier styreleder Elling Helvig at de valgte Florø fordi de har en unik nærhet til markedet, grønn elektrisitet, et næringsliv som er gode på teknologi, og hvor organisasjonen Ocean Hyway Cluster har «store visjoner og hårete mål» for både hydrogen og ammoniakk på basen. Ifølge Proff.no gikk imidlertid Helinor Engergy dundrende underskudd i 2023, med driftsinntekter på magre 260.000 devaluerte norske kroner og et driftsresultat på minus fire millioner, så herfra kan det bare gå oppover. Det vil nok dine skattepenger sørge for.

 

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.