I juni i 2023 sto en Volkswagen ID.5 fra 2022 med bare 360 ​​mil på km-telleren parkert i en garasje til tre rekkehus i Vällingby, nordvest for Stockholm i Sverige, da den plutselig tok fyr. Den kraftige og ustoppelige brannen som fulgte, gjorde at ilden spredte seg til tre rekkehus. To av de nedbrente rekkehusene i Vällingby var forsikret hos Länsförsäkringar og bilen hos If, og nå krever Länsförsäkringar såkalt regresserstatning.

Ifølge Samnytt nekter If å betale, og nå saksøkes selskapet av Länsförsäkringar for flere millioner kroner i trafikkskadeerstatning. I søksmålet viser Länsförsäkringar til en EU-dom fra 2019 hvor man må anse at elbilen har vært i trafikk da brannen oppsto. Tekniske undersøkelser viser at brannen «sannsynligvis» startet i 12-volts-anlegget som elbiler merkelig nok er utstyrt med. Det er dette som er årsaken til de aller fleste bilbranner uansett drivkilde, men litiumpakken gjør at brann i batteribiler blir nær umulige å slukke.

Carl-Ian Bissmark, enhetsleder ved redningstjenesten i Stor-Göteborg, sier til SVT at vi har et kjempeproblem i fremtiden hvis ikke folk blir mer bevisst på farene rundt den pågående elektrifiseringen av samfunnet. Han fraråder lading på kvelder, netter eller når du ikke kan overvåke batteriet. Disse problemene var høyst forutsigelige, men siden det «grønne skiftet» ble vedtatt, innført og gjennomføres uten risikovurderinger, kommer problemene overraskende på alle. Slik skjødesløshet vil koste liv.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.