Varehusgiganten Åhléns var nær ved å «go woke, go broke» da den i siste liten ble kjøpt opp av den svensk-libanesiske gründeren Ayad Al-Saffar.

Al-Saffar endret hele markedsføringsideologien, og leverte dermed overskudd for butikkjeden, for første gang på over ti år.

Svensk-libaneseren høres ut som en eventyrhistorie skapt av folk som elsker innvandiing. Men hans historie er reell, skriver Fria Tider.

Investoren forteller historien i et intervju med Handelsbankens økonomikanal EFN.

Han kom til Sverige i 1984, og startet som bærplukker og dørselger. Litt etter litt bygde han opp en formue ved å spesialisere seg på å snu kursen for dårlig drevne bedrifter.

For to år siden kjøpte han et vanskjøttet og kriserammet Åhléns av den velstående venstreorienterte debattanten og politikeren Antonia Ax:son Johnson (L). Ett år senere rapporterte Åhléns overskudd for første gang på over ti år.

Al-Saffar fokuserte særlig på markedsavdelingen, som virket mer interesserte i normkritikk og ideologisk hjernevask om «mangfold» enn av å selge produkter.

Blant annet reagerte den nye eieren på en reklame for sminke, som besto av en film av en svart mann sminket seg.

– Det blir too much, konstaterte Al-Saffar.

Mangfoldets diktatur nærmer seg slutten, men det er trolig for sent

Han ble tvunget til å ta Åhléns’ politisk korrekte markedsavdeling i øret, da avdelingen hadde lagt seg på en destruktiv woke-influert linje som hadde ført Åhléns til ruinens rand med en sviktende kundebase som resultat.

– Jeg sa som sant var: Døtrene mine kommer ikke til å kjøpe sminke på Åhléns fordi denne karen har sminke på seg. Hva er galt med å ha bilder av vanlige jenter når det er vanlige jenter som handler hos oss? Det høres kanskje rasistisk ut, men det er det ikke, for det er bare enkel markedsføring.

– Åhléns kunder skal kjenne seg igjen i bildene vi viser. Noen ganger blir det for woke. Da jeg kjøpte Åhléns, var det som om de aldri kunne vise en svensk gutt eller jente i reklamen, og det blir for merkelig.

I tillegg har Al-Saffar forhandlet frem lavere husleie for sine butikker, og han erklærer stolt at han bedriver detaljstyring, ved å inspisere jevnlig og sørge for at alt er som det skal være.

Han har falt i unåde hos Dagens Nyheter, og har sett seg nødt til å utestenge avisen fra Åhléns fordi de bare skriver negative artikler om ham. Al-Saffer hevder at DN fremstiller ham  som en vulgær innvandrer.

Men Ayad Al-Saffar mener han gjør svenske småsteder en tjeneste ved å skape arbeidsplasser og aktivitet.

– Jeg kan forsvinne i morgen, men det er handlingene mine som blir igjen, det er de som teller, ikke hvilken bil jeg kjører eller hvordan jeg ser ut. DN er helt fiksert på det.

– Jeg vil gi livet tilbake til småbyene. Det er det jeg vil at mitt ettermæle skal være. Det er et stort løfte og en stor forpliktelse som jeg vier livet mitt til. Hva skriver DN? At jeg kjører Bentley.

Tidligere har Al-Saffar gjort seg bemerket da han kjøpte opp klokkekjeden Ur & Penn. Også her brukte han kun ett år på å snu de rundt 40 butikkene i kjeden fra underskudd til overskudd.

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp eboken her.

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.