Bedriftsrådet i den tyske bildel-leverandøren ZF, som er størst i Tyskland og nest størst i verden, har kunngjort nedbemanning av 1800 ansatte innen utgangen av neste år bare ved selskapets fabrikk i Saarbrücken.
Tallet kan øke til 4500 innen 2028 hvis ikke ordretilgangen for ZF bedrer seg, melder Focus. De ansatte reagerer med sinne og skuffelse, opplyser det tyske nyhetsmagasinet.
«Det er en svært høy grad av bekymring», sier Patrick Selzer, førstetillitsvalgt for IG Metall Saarbrücken, til det tyske nyhetsbyrået DPA.
«De ansatte har tidligere vist en svært høy grad av fleksibilitet. Anlegget har alltid vært svært produktivt og lønnsomt, og derfor også vellykket. På bakgrunn av dette er det vanskelig for folk at de nå blir fratatt sin tillit og sine fremtidsutsikter.»
Nyheten kommer etter at planer om nedbemanning av hele 14.000 ZF-ansatte over hele Tyskland ble kjent for ikke lenge siden.
Ifølge en talsperson for ZF skal nedbemanningen gjennomføres «så sosialt ansvarlig som mulig», «det vil si hovedsakelig gjennom delpensjonering og turnover».
Fagbevegelsen føler seg lurt og varsler kamp. IG Metall var blitt varslet om forestående nedbemanning, men fikk til svar at de spredte frykt – som altså viste seg berettiget.
IG Metall gjentok samtidig at de ikke ville akseptere slike nedbemanninger uten kamp. «Vi kommer til å bruke alle de virkemidlene vi har til rådighet», sa Selzer. Han ville ikke gi noen tidsplan for eventuelle aksjoner: «Men det kan starte når som helst.»
Det er vanskelige tider for tyske bilfabrikker, som i henhold til EU-lovgivning skal slutte å produsere biler med forbrenningsmotor fra 2035, men samtidig sliter med å konkurrere med kinesiske fabrikanter på elbilmarkedet.
Utviklingen får ringvirkninger for Tysklands øvrige næringsliv, i første omgang for bilfabrikkenes direkte leverandører.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!