Én etter én kryper ledere for EUs bilindustri til korset og lufter offentlig sin bekymring for unionens planlagte forbud mot salg av nye drivstoffbiler fra 2035. Denne gangen er det adm.dir. i BMW Group, Oliver Zipse, som under en tale på Paris Automotive Summit tirsdag 15. oktober 2024 sa høyt at det varslede forbudet vil ramme hjertet av europeisk bilindustri. Med dagens situasjon kan det føre til en massiv reduksjon av hele industrien – og den har allerede begynt.
Spørsmålet er hvorfor bilindustriens ledere ikke sa dette for ti år siden?
Advarselsen fra Zipse kommer som et resultat av at elbilsalget har kollapset i store markeder og ligger langt etter alle målsettinger, fordi de er vesentlig dyrere enn drivstoffbiler og har store ulemper som gjør hverdagen vanskeligere for folk.
I tillegg er EUs bilindustri avhengig av kinesiske batteriprodusenter som dominerer markedet, fordi Kina har både råvarene, nødvendig knowhow, kunder, struktur, billig arbeidskraft og et regime som gir blaffen i miljøspørsmål og arbeidsmiljø. I tillegg subsidierer Kinas regime både industri og frakt for å kvele konkurrenter i andre land. Det virker.
Forbudet mot bensin- og dieselbiler er et politisk påfunn
Det var ikke uten intens debatt at EUs kommende forbud mot nye bensin- og dieselbiler ble vedtatt, men med klimahysteriet som en ustoppelig, kollektiv massebevegelse var resultatet gitt: Tiden for drivstoffbiler var forbi – ikke fordi publikum, bilkunder eller markedskreftene presset det frem, men fordi politikere ville det, basert på ren synsing.
Dette var en forlengelse av grønne drømmer om «renhet» og stadig strengere utslippskrav som har skapt en kunstig, politisk styrt «utvikling», og den peker mot en snarlig overgang til batteribiler. I virkeligheten har politikerne intervenert i bilindustrien, og resultatet er kaos, kostnader og vesentlig forringet kvalitet, noe som undergraver bilindustrien ytterligere.
Zipse sier nå at den politiske planen er urealistisk, og han stiller spørsmål ved bærekraften i å subsidiere elbiler for å øke salget. Men dette ble det advart mot for årevis siden: Hvorfor ble lederne for EUs bilindustri med på klimahysteriet? Hva tenkte de på? Hva foregikk i styrerommene?
EUs bilindustri høster fruktene av egen feighet og politisk korrekthet
EUs bilindustri har blitt kvalt av politiske miljøkrav av typen «klarer du den, så klarer du denne også». Nå høster både lederne av EUs bilindustri og alle arbeiderne fruktene av sin egen dumskap og feighet: De skulle stoppet politikernes klimahysteri og glidning mot politisk planøkonomi for lenge siden med aksjoner, streiker og klare, konkrete trusler om utflagging. Nå er det for seint, og aksjoner, streiker og trusler om utflagging kommer uansett. Samtidig har EU-politikerne åpnet døren på vid vegg for Kinas voksende bilindustri. Det er en villet, ønsket og konstruert katastrofe, med åpenbare problemer og farer.
Norge har ingen bilindustri. Våre politikere har derfor ingen forståelse, historie eller interesse av bilindustri, og det kan være medvirkende til at Norge har satt fristen for batteribil-monopolet til 2025. Men først og fremst er det fordi norske politikere er fullstendig og ukritisk marinert i klimahysteriet, og i tillegg noen jålebukker som alltid vil vise at de er bedre enn alle andre. Likevel blir det ikke noe forbud mot å selge nye drivstoffbiler i Norge fra neste år.
Norges «elbileventyr» er et politisk diktat
De enorme avgiftslettelsene for batteribilene i Norge, kombinert med ekstreme økonomiske straffeavgifter for drivstoffbiler, gjør at det knapt selges bensin- og dieselbiler i Norge på helt «frivillig» basis. Det ser ut som et fungerende marked, og derfor fremstiller både politikere og media utviklingen som et «mirakel», med stor stolthet.
I virkeligheten er dette nok et politisk samfunnseksperiment basert på sosialistisk planøkonomi, gjennomført som vanlig, uten risikovurderinger eller konsekvensutredninger, og derfor vet ingen hva de langsiktige ringvirkningene vil bli. Alt tyder på en massiv rekyl med enorme kostnadsøkninger for alle bileiere, og voldsom økning av ressursforbruket. Likevel vil denne forskjellsbehandlingen av biler fortsette og øke: Drivstoffbiler vil få økt drivstoffavgift, høyere årsavgift, dyrere bompenger og enda mer urimelige pengekrav.
Dette gjør elbilpolitikken til et direkte angrep på Norges arbeiderklasse, middelklasse og fattige, som aldri vi ha råd til ny bil og er avhengig av billige bruktbiler som også er billige å reparere, vedlikeholde og forsikre. Brukte batteribiler vil aldri kunne fylle dette behovet, og derfor øker prisene på brukte drivstoffbiler, mens brukte batteribiler vil bli stadig vanskeligere å selge. Politikk basert på fanatisme har nemlig konsekvenser.
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp e-boken her.
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.