EUs planlagte forbud mot nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 vil få europeisk bilindustri til å krympe radikalt og true selve hjertet av industrien, sa BMW-sjef Oliver Zipse under et bransjemøte i forbindelse med en bilutstilling i Paris tirsdag.
Zipse sa også at unionens planlagte utslippsgrense for CO2 i 2035 er urealistisk, melder The Guardian.
BMW-sjefen etterlyser en oppmykning av EU-reglene som vil sette bransjen bedre i stand til å møte konkurransen fra Kina.
«En korrigering av målet om 100 % BEV (batterielektriske kjøretøy) i 2035 som en del av en omfattende CO2-reduksjonspakke vil også gjøre europeiske OEM-er (originalutstyrsprodusenter) mindre avhengige av Kina når det gjelder batterier,» legger Zipse til, med henvisning til Beijings dominerende posisjon.
Det er etterhvert flere store aktører som har tatt opp kampen mot EUs rigide politikk på området:
Bilprodusenter som BMW, VW og Renault, samt den italienske regjeringen, har bedt om at CO2-målene skal lempes på eller utsettes.
BMW-sjefens utspill tirsdag vil få alarmklokkene til å ringe i Brussel, kommenterer The Guardian.
EU har åpnet for kraftige økninger i tollen på kinesiske biler, men det kan virke mot sin hensikt, sier en annen toppsjef i bilindustrien:
Mandag sa Carlos Tavares, administrerende direktør i Stellantis, som eier Fiat, Citroën og Vauxhall, at de foreslåtte tollsatsene på kinesiske biler ville fremskynde nedleggelser av fabrikker i Europa, ettersom de ville presse Beijing til å flytte produksjonen til kontinentet i direkte konkurranse med europeiske merker.
Spania og Ungarn er blant de europeiske landene som er aktuelle produksjonssteder for kinesiske elbiler.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.