En Audi A8 W12 slipper ut eksos i Berlin 20. november 2019. Foto: Michael Sohn / AP / NTB

En studie av data fra HUK-Coburg, som er det største bil­forsikrings­selskapet i Tyskland, tyder på at en tredjedel (34 %) av tyske elbil-eiere som har byttet bil hittil i 2024, har valgt en modell med forbrennings­motor.

I 2021 var det bare hver sjuende (14 %) elbil-eier som gjorde det samme, skriver Frankfurter Allgemeine.

Det er altså stadig flere elbil-eiere i Tyskland som går tilbake til bensin- eller dieselbil, og det mens andelen av elbiler blant tyske bileiere fremdeles er så lav som 2,9 prosent, opplyser den tyske avisen – landets newspaper of record sammen med Die Welt og Süddeutsche Zeitung.

HUK-Coburgs undersøkelser viser også at en tredjedel av bilkjøperne er uvillige til å betale med for en elbil enn for en drivstoffbil, og med den kraftige reduksjonen i de offentlige subsidiene av elbilkjøp, forklarer statistikken over kjøpene av ny bil seg selv.

Resultatet er uventet for forsikringsselskapet, melder Auto Bild.

«Det får en til å sperre øynene opp», sier HUK. For frem til utgangen av 2022 var forsikringsselskapets erfaring at «en gang elbil, alltid elbil».

Ordtaket var ikke ubegrunnet: Tidligere var lojaliteten til elbiler opp mot 90 prosent, skriver det tyske bilmagasinet.

Den dalende entusiasmen for elbiler i Europas største økonomi bidrar uunngåelig til å øke det allerede høye presset på EUs vedtatte forbud mot salg av nye biler med forbrennings­motor fra 2035.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.