Et Eurowings-fly takser på flyplassen i Frankfurt 14. juli 2023. Foto: Michael Probst / AP / NTB

Flere flyselskaper reduserer rutetilbudet i Tyskland på grunn av kraftige økninger i skatter og avgifter, til tross for at etter­spørselen etter flyreiser holder seg godt.

Bare i Hamburg skal Lufthansas datter­selskap Eurowings innstille tusen flyvninger til neste år, skriver Focus.

Det irske lavpris­selskapet Ryanair kunngjorde nylig at de vil redusere rutetilbudet i Berlin og Hamburg. Forbindelsene til Dortmund, Dresden og Leipzig skal legges helt ned i 2025.

For mange flyselskaper er det ikke lenger økonomisk lønnsomt å fly til Tyskland, advarer den tyske luftfarts­næringens interesse­organisasjon BDL.

Også lederen for flyplass­foreningen ADV, Ralph Beisel, ser med stor bekymring på utviklingen: Tyskland som luftfarts­senter er «ikke lenger konkurranse­dyktig», forklarte Beisel i går.

Bakgrunnen er at staten krever inn mye høyere flyskatter og sikkerhets­avgifter, samtidig som prisen for kontrollen av flytrafikken er økt. For flyselskapene i Tyskland har disse utgiftene doblet seg siden 2020.

Det tyske nyhetsmagasinet gir noen eksempler på virkningen:

Ifølge en ADV-analyse koster en flyvning med en Airbus A320-200 fra en europeisk flyplass til for eksempel Palma de Mallorca i gjennom­snitt 1298 euro i statlige avgifter. Ved en tilsvarende forbindelse på en tysk flyplass er den gjennom­snittlige avgiften derimot 3545 euro, noe som er hele 170 prosent høyere.

Prisforskjellene er spesielt slående for flyreiser til USA. Flyselskaper som flyr fra en europeisk flyplass med en Boeing 787-9 til New York, betaler i gjennom­snitt 4392 euro i skatter og avgifter. En flyreise fra Frankfurt eller München til østkyst­metropolen koster derimot hele 17 991 euro – rundt fire ganger så mye.

Lufthansa tar nå til orde for å avvikle flyskatten, skriver Focus.

Et slikt tiltak kan neppe ventes fra regjeringen Scholz. Da treparti­regjeringen bestående av sosial­demokratene, fridemokratene og de grønne tiltrådte høsten 2021, tok den mål av seg til å omgjøre Tyskland til en «sosial-økologisk markeds­økonomi» som skulle beskytte klimaet, og erklærte at det å nå klimamålene i Paris-avtalen hadde høyeste prioritet.

Blant klimapolitiske aktivister i og utenfor regjering har flytrafikken fått status som en slags «klima­­versting», og det er ingen tegn til at den tyske regjeringen har tenkt å endre kurs. Neste valg til den tyske Forbundsdagen finner sted den 28. september 2025

 

Kjøp billetter til lesermøtet onsdag 16. oktober her!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.