Utsikt til ZFs anlegg i Passau–Patriching. Foto: IZCC / cc by-sa 3.0 / Wikimedia Commons.

Den tyske bildel­produsent­en ZF, som er størst i Tyskland og nest størst i verden, plan­legger å legge ned mer enn en tredjedel av sine 35 fabrikk­er i Tyskland så snart som mulig, skriver Handelsblatt.

ZF-ledelsen er i panikk­modus, sier bedrifts­rådets leder Achim Dietrich til den tyske næringslivs­avisen. Han etter­lyser en troverdig plan for en levedyktig fremtid for konsernets fabrikker i Tyskland.

«Det finnes en liste over fabrikker som skal legges ned så raskt som mulig», bekrefter Achim Dietrich i et intervju med Handelsblatt. Styret, som har fått råd fra McKinsey, fokuserer på over en tredjedel av de innen­landske fabrikkene.

ZF har ca. 170.000 ansatte på 160 steder i 30 land, og hadde i 2023 en omsetning på nærmere 50 milliarder euro. Ikke desto mindre er konsernet utsatt på grunn av den planlagte overgangen til elbiler, og så mye gjeld er tatt opp i et forsøk på å omstille seg til nye tider, at ZF betaler en halv milliard euro i renter hvert år.

1000 jobber allerede blitt kuttet i Tyskland og 1400 i resten av verden, men i de neste årene ventes 11.000–14.000 nye oppsigelser i Tyskland, som tilsvarer rundt en fjerdedel av de ansatte der til lands, skriver Münchner Merkur.

Tyskland, som ventes å være i resesjon i 2024, er allerede inne i en prosess for deindustrialisering, ikke minst i bilindustrien, som bare såvidt har begynt.

Bilprodusenten Volkswagen, som er størst i Tyskland og nest størst i verden, har allerede varslet fabrikk­nedleggelser i Tyskland, og det får ring­virkninger for hele bransjen, ZF inkludert.

 

Kjøp billetter til lesermøtet onsdag 16. oktober her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.