Å bruke grønt hydrogen som energibærer for å unngå CO2-utslipp fra fossile brensler, er så dyrt at det kan være billigere å kompensere for utslipp ved å fange CO2 direkte fra luften, konkluderer forskere ved Harvard, et av verdens fremste universiteter, i en fersk vitenskapelig artikkel.
Grunnen til det er de høye kostnadene ved transport og lagring av hydrogen, opplyser forskerne Roxana T. Shafiee og Daniel P. Schrag i artikkelen Carbon abatement costs of green hydrogen across end-use sectors, som er offentliggjort i Joule, et fremtredende vitenskapelig tidsskrift om bærekraftig energi.
Visjoner om at såkalt grønt hydrogen – dvs. H2 som produseres med strøm fra fornybare energikilder – kan erstatte fossile brensler som energibærer i tunge industrielle prosesser, har ansporet flere stater til å finansiere satsing på denne teknologien, siden den har teoretisk potensial til å oppnå radikale kutt i utslippene av CO2, noe mange mener er et livsviktig mål.
Men kostnadsberegningene som ligger til grunn for satsingen, er ikke realistiske, fastslår forfatterne i sammendraget av sin artikkel.
Mange myndigheter har satt politiske mål og, i noen tilfeller, økonomiske insentiver for produksjon av grønt hydrogen, i forventning om at produksjonskostnadene vil falle raskt i løpet av de kommende tiårene, noe som gir muligheter for billig karbonreduksjon i mange sektorer. Mange nyere analyser tar imidlertid ikke hensyn til lagrings- og distribusjonskostnadene ved levering av grønt hydrogen til ulike sektorer, eller hvordan disse kostnadene kan variere på tvers av sluttbruksområder.
Slike beregninger har Shafiee og Schrag gjort, og deres funn er egnet til å slå kaldt vann i blodet på hydrogenentusiaster:
Her har vi beregnet kostnadene for karbonreduksjon (amerikanske dollar pr. tonn redusert CO2) ved bruk av grønt hydrogen i ulike sektorer av den amerikanske økonomien. Vi baserer beregningene våre på nåværende og fremtidige leveransepriser, som vi estimerer med tanke på hvordan hver enkelt sluttbruker vil utnytte infrastruktur for lagring og distribusjon. Vi viser at med dagens priser er grønt hydrogen en uoverkommelig dyr reduksjonsstrategi for alle de undersøkte bruksområdene, med karbonreduksjonskostnader på 500–1250 dollar pr. tonn CO2, som i noen tilfeller overstiger kostnadene ved direkte fangst fra luften.
Selve produksjonen av hydrogen forventes å bli billigere, men det samme gjelder ikke for transport eller lagring:
Selv om produksjonskostnadene reduseres til 2 dollar pr. kg H2, er mulighetene for karbonreduksjon til mindre enn 250 dollar pr. tonn CO2 begrenset til ammoniakkproduksjon.
I så fall blir hydrogen økonomisk uoverkommelig til de fleste formål som i dag er CO2-intensive, i særdeleshet til produksjon av stål, der det er blitt knyttet store forventninger til hydrogen, eller sement.
Som alternativ til grønt hydrogen pekes det ofte på blått hydrogen, som lages med strøm som er produsert ved hjelp av fossile energikilder med CO2-fangst. Men de høye kostnadene ved transport og lagring gjelder også for blått hydrogen, skriver Shafiee og Schrag.
I oljeproduserende land som Norge har det vært knyttet forhåpninger til at blått hydrogen kunne tjene til å rettferdiggjøre fortsatt oljeproduksjon, med tanke på at oljen kan brukes til å lage hydrogen, og dermed kan presenteres som «klimavennlig». Men ifølge Harvard-forskernes analyse har heller ikke dette sjanser til å være innen økonomisk rekkevidde.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!