Regjeringen skryter av at de kutter i bilavgifter, men samtidig så øker de prisen for drivstoff til traktorer og anleggsmaskiner med 20 prosent.

Den selverklærte distrikstvennlige regjeringen, innfører nye CO2-avgifter, noe som gir størst utslag for såkalte «ikke-veigående» maskiner.

Anleggsdiesel får nemlig en økning på 62 øre per liter, opp nær 20 prosent, fra 2024 til 2025, skriver Nationen.

Bare to ganger tidligere har avgiftene på anleggsdiesel økt mer enn det er lagt opp til i år.

Hvis det nye forslaget om avgiftsøkning går igjennom, så vil anelggsdiesel være fire ganger så dyrt som det var i 2005.

Også vanlige biler får en økning i drivstoffavgifter på 60 øre per liter, men på bensin blir deler av økningen i CO2-avgiften kompensert med redusert veiavgift, så samlet sett vil økningen være syv øre per liter, under en prosent.

Men det er fortsatt en økning.

Regjeringen foreslår så å senke årsavgiften med 1,22 kroner i døgnet. Det betyr ett avgiftskutt på 445 kroner i løpet av året, eller 37 kroner i måneden.

Det kan man kjøpe en pakke med tyggegummi for.

For gartneri og veksthus-næringen gir også økningen i CO2-avgiften store prosentvise utslag.

CO2-avgiften for naturgass til veksthus øker med 20 prosent, og for flytende petroleumsgass (LPG) til veksthus er økningen på  18,9 prosent.

Finansminister og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kommenterer avgiftshoppet på anleggsdiesel med at grunnavgiften er fjernet.

– Summen av det vi har gjort på anleggsdiesel gjør at avgiftene er lavere nå enn da vi overtok, også med det grepet her, sier Vedum, og viser til at Sp/Ap-regjeringen fjernet hele grunnavgiften på anleggsdiesel i budsjettet for 2023.

Det han imidlertid ikke sier, men som jo da er innlysende, er at han gir med en hånd og tar med den andre.

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.