Bilimportøren Harald A. Møller har faset ut fossilbiler, og fra 1. januar i år ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke i Norge.

Men etter at statsbudsjettet for 2025 ble lagt frem, så vurderer nå importøren igjen å selge fossilbiler i Norge.

– Det er ikke noe vi ønsker, men vi kan ikke være den eneste aktøren som skal sitte igjen og bare selge nullutslippsbiler, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, landets største bilimportør, til E24.

Norge har lenge hatt et uttalt mål om at alle nye personbiler som selges i Norge i 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Flere avgifter har hatt til hensikt å stimulere til økt kjøp av elbiler.

Hekneby mener at målet for 2025 nå henger i en tynn tråd.

– Det er få, og ganske enkle, grep som skal til for å komme helt i mål. Om regjeringen mangler den politiske viljen, kan vi plutselig havne der at 2025 blir et år hvor flere fossile modeller får sin renessanse, sier han.

Christina Bu, generalsekretær i norsk elbilforening, er enig.

– Dette er en anti-miljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun om avgiften på trafikkforsikring.

Bu mener dette gir et dårlig signal til alle som vurderer å bytte til elbil.

– Det er håpløst!

Hun forventer nå drahjelp fra Stortinget.

– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler.

 

Kjøp eboken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.