Bergen henter ikke inn inntektene de har regnet med fra biltrafikken i form av bompenger. Et økende antall elbiler har ført til et ras i bompengeinntekter.

Bergens Tidende skriver at elbilandelen i bompengeringen i Bergen snart er på 50 prosent. Elbilene betaler mindre i bompengepasseringer enn drivstoffbiler, derfor foreslo byutviklingsbyråd Christine Kahrs allerede i vinter en kraftig økning i bompengene.

Det ville ikke Fremskrittspartiet ha noe av, og Kahrs satte på bremsene.

– Jeg har varslet at vi skal ta en diskusjon om bompengefinansiering basert på våre fremtidige forpliktelser, uttalte Kahrs til avisen.

Langt under forpliktelsen

Gjennom Miljøløftet, en avtale mellom Bergen kommune, Vestland fylkeskommune og staten, har Bergen forpliktet seg til å være med på å finansiere bybanebyggingen til Fyllingsdalen og Åsane med en gjennomsnittlig takst på 14,77 kroner per bompengepassering.

Det er Bergen kommune langt fra å levere. Ifølge tall Bergens Tidende har fått innsyn i var gjennomsnittstaksten på 11,63 kroner i august, over tre kroner lavere enn fastsatt av Stortinget.

Kahrs mener det ikke haster å justere takstene.

– Det er for tiden ingen prosjekter i porteføljen, med unntak av videre planlegging av bybane, og slik situasjonen er i dag vil gjelden i bypakke Bergen være nedbetalt om 2–3 år. Dette er en fordel når vi skal i gang med nye store prosjekter, forteller hun.

Frykter for andre prosjekter

Opposisjonen i Bergen bystyre blir ikke betrygget av uttalelsene til byutviklingsbyråden.

– Selv om du ikke har et byggeklart prosjekt nå, så må en likevel ha disse pengene når en skal bygge om noen år, sier MDGs Thor Haakon Bakke, som frykter at det vil gå ut over andre samferdselsprosjekt om man ikke får justert taksten.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.