Emanuele Orsini. Foto: confindustria.it

Europa mangler både infra­struktur­en og tekno­logi­en for å gå raskt over til el­biler, og EU-forbud­et mot nye bensin- og diesel­biler fra 2035 må revurderes snarest, sa det største italienske industri­forbundets leder Emanuele Orsini onsdag i Brussel onsdag.

EU planlegger en slik revurdering i 2026, men problemene i bilmarkedet viser at vi trenger svar mye tidligere og revurderingen må fremskyndes til tidlig i 2025, sa lederen for industriforbundet Confindustria, som har mer enn 150.000 medlemsbedrifter med til sammen ca. 5,4 millioner ansatte.

Orsini etterlyste forutsigbarhet for næringslivet. Quotidiano Nazionale siterer den italienske industritoppen:

«Våre selskaper vil ikke gjøre nye investeringer i bilindustrien hvis det ikke er noe glimt av håp. De investeringene man gjør i dag, har en avkastningstid på 7–10 år. Vi må gjenåpne tidslinjen for 2035, uten om og men.»

Orsini fremhevet også behovet for teknologinøytralitet, dvs. at man ikke må kategorisk utelukke hverken biodrivstoff eller hydrogen – selv om han ikke har tro på hydrogen, som han sier har problemer med sikkerhet, lagring og transport.

Confindustria-sjefen etterlyser pragmatisme:

«Vi er ikke imot el- eller hybridbiler, men vi sier at det er et spørsmål om timing. Overgangen skjer ikke innenfor den tidsrammen som ble definert av den forrige kommisjonen, og det er ingen tvil om at det er behov for tiltak for å finansiere produksjonen i Europa og Italia.»

Det som skjer i stedet, er at Europa nå gir insentiver til utenlandsk teknologi, mens man heller burde oppgradere ens egen, mener han.

I Italia er vi ikke rede til å bytte ut 42 millioner biler så raskt som EU ser for seg, sa Orsini ifølge ANSA. Confindustria-sjefen mener at det i øyeblikket heller ikke er mulig å tilby italienske kunder en fornuftig pris på elbiler, skriver det italienske nyhetsbyrået.

Han får støtte fra Antonio Sbarra, lederen for CISL, som er en av de tre store sammenslutningene av arbeidstagerorganisasjoner i Italia, med drøyt fire millioner medlemmer.

«Vi er helt enige og deler dette alarmropet fra Confindustrias president Orsini når han med rette påpeker at vi har veldig stramme tidsfrister foran oss. Vi må utsette denne stoppen for forbrenningsmotorer som er satt til 2035.» […] «Vi mener at denne orienteringen om å ta diskusjonen i 2026 bør fremskyndes, nettopp for å avverge risikoen for at hele industri- og produksjonskjeder faller fra hverandre»

I Brussel sa Confindustria-sjefen også at han støtter forslagene om å øke tollen på biler som importeres fra Kina. EU News skriver:

Det finnes modige og riktige valg, som å stanse den kinesiske konkurransen om batteribiler, slik den italienske industrien ønsker. «Vi er for» EU-kommisjonens forslag om toll, klargjorde Orsini […] for «vi må forsvare leverandørkjedene våre».

Orsini anklaget EU for å mangle både strategi og mot. Han avfeide ikke det «grønne skiftet», men sa at det ikke var mulig å gjennomføre det raskt, skriver EU News.

Opprøret mot det «grønne skiftet» involverer nå både partene i arbeidslivet og regjeringen i Italia. Statsminister Giorgia Meloni hyllet nylig Orsini under Confindustrias landsmøte, der hun også kalte EUs «Green Deal» en katastrofe.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.