Også i Sverige forsøker politikere å gjennomføre et raskt skifte til batteribiler, men det går ikke så bra, for de bruker mindre ekstreme tiltak enn norske politikere. Nå er det bare 100 dager igjen til nordmenn ikke får kjøpt noe annet enn batteri-Trabanter, mens andelen av batteribiler i nybilsalget i Sverige var på magre 35,7 prosent i 2023.
Dette er en nedgang i Sverige fra 41 prosent fra 2022, så «skiftet» går gale veien – og det gjør det også i resten av Europa, fordi rykter, folkesnakk og fakta er i ferd med å trenge igjennom tsunamien av politisk propaganda, og stadig flere innser at innføringen av batteribiler er teknologisk prematurt; dette er foreløpig et dyrt og mindreverdig produkt som ikke fungerer for alle. Dét er årsaken til at den mektige leasing-industrien har fått nok av batteribilene.
Forskjellen i tiltak melom Norge og resten av verden tydeliggjør at nordmenn kjøper batteribiler enten fordi de ikke lenger har noe valg, fordi det fremstår som billig eller fordi de kan «snyte staten» for store summer. At nordmenn flest har liten teknologisk innsikt, er villig til å ha høy gjeld, er uvanlig autoritetstro og liker å være en del av en motebølge, er nok også viktige faktorer. Det som skjer i Norge, er imidlertid ikke representativt for resten av Europa og verden. Der snakker man elbil-kollaps.
At skattebetalerne skal subsidiere rikfolks nye bil, er perverst
For å få fart på elbilsalget, har nesten alle europeiske land brukt enorme summer av skattepenger til å subsidiere salget og skape en kunstig høy etterspørsel. Ingen har gått lenger enn Norge, men siden vi hadde kunstig høye bilavgifter, kunne disse bare kuttes. I andre land måtte pengestøtte innføres: I Sverige fikk man opp mot 70.000 kroner i støtte for kjøp av ny elbil, men ordningen ble avviklet høsten 2022. Det samme har skjedd i Tyskland, og dette er årsaken til elbil-kollapsen i Europa.
Denne kollapsen truer nå den politiske tvangstanken rundt kun å selge batteribiler i 2035, og defor har svenske myndigheter innført et nytt tiltak basert på å gi bort andres penger: en premie på 10.000 kroner for vraking av gamle diesel- eller bensinbiler.
Kravet er at bilen må være 15 år eller eldre, og man må kjøpe en ny batteribil. Myndighetene har budsjettert med 25.000 slike utbetalinger i 2024, med planer for 25.000 skrotinger i neste års budsjett, men det lover ikke så godt: Ifølge E24 har kun 56 søkt, 28 har fått innvilget støtte, 8 har fått avslag og 19 venter fortsatt på behandlingen. Au da …
Årsaken er langt mer kompleks enn det NRK sprer myter om, for dette handler ikke bare om at «høy rente, svak krone og strammere privatøkonomi er bakgrunn for den store etterspørselen etter brukte og litt rimeligere biler.» Dette er ringvirkninger av skjødelsløs politikk uten risikovurdering.
Folk som har 15 år gammel drivstoffbil, har sjelden råd til ny bil. De fleste med så gammel bil har gjerne også en viss erfaring med å vedlikeholde bilen selv, og de har ikke engang lyst på ny bil, fordi det koster forferdelig mye penger i verditap. Og ikke minst: Tvangsinnføringen av batteribiler er i ferd med å «cubafisere» bilparken, fordi brukte drivstoffbiler stiger i pris når man ikke får kjøpt nye.
Klimapolitikken er mijøskadelig og samfunnsfiendtlig
I 1999 var gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge 9,9 år. I 2023 hadde den økt til 11 år. I 2023 var det registrert 2.841.502 personbiler her i Norge, hvorav 651.633 var 16 år eller eldre. Det tilsvarer 23 prosent av bilparken. Dette bekymrer både myndigheter og moralister, som mener at å ta vare på ressursene i bruktbiler, er negativt og farlig. Det er kjøpefest på nye biler fra Kina som skal «redde kloden». Få hodet rundt dén!
Grønnsosialistiske politikere er ellers besatt av at alle solidarisk skal bidra til fellesskapet, dempe forbruket og innføre regler for at alt skal kunne repareres. Likevel er de tilsvarende besatt av å premiere rike bileiere med subisidier og særfordeler, kvitte seg med fint fungerende biler, senke levetiden på bilparken, skape kjøpefest på kortlivede batteribiler og la fattigfolk med bruktbil ta hele regningen.
De kan ikke forklare logikken bak dette, fordi det ikke finnes noen logikk. De er drevet av kunnskapsløshet, primitiv gruppetenkning, flokkmentalitet og klimapanikk. Hadde de ikke eliminert all demokratisk samfunnsdebatt om emnet, ville galskapen naturligvis stoppet for lengst. Men galskapen kommer ikke til å stoppe:
Ekspress-overgangen til batteribiler i Norge skal gjennomføres, uansett kostnader eller negative bieffekter. Og når den er gjennomført, kommer avgiftene tilbake, subsidiene forsvinner, prisene eksploderer og bare de rikeste får råd til fortidens bevegelsesfrihet, uten å måtte stå i kø sammen med bermen.
Det blir brillefint, og nordmenn flest elsker det.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.