Matteo Salvini og Adolfo Urso. Foto: Tibor Illyes / MTI og Christophe Gateau / DPA – begge via AP / NTB.

Den italienske regjeringen ved næringsminister Adolfo Urso og transport­minister Matteo Salvini søker for tiden allianser i EU for å stanse unionens planlagte forbud mot biler med forbrennings­motor fra 2035.

Bakgrunnen for initiativet er den dystre utviklingen i markedet for elbiler, opplyser Roma-avisen Il Messaggero.

Regjeringen jobber med saken, med transport- og nærings­ministrene Matteo Salvini og Adolfo Urso i første rekke. Begge er på jakt etter politisk støtte i Europa (der det allerede har kommet en åpning fra Ungarn, som har det roterende president­skapet i EU-rådet, og Tsjekkia), men også tilslutning fra den europeiske og italienske bilindustrien (ACEA og ANFIA er allerede enige), samt fagforeningene.

ANFIA er en interesse­gruppe for bilindustrien i Italia, mens ACEA er en europeisk bransje­organisasjon, der BMW, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Renault, Toyota og Volkswagen er blant medlemmene.

Til uken vil Urso ta opp saken i Brussel:

På mandag vil Urso legge et overordnet forslag om europeisk industri­politikk for bransjen frem for representanter for italienske selskaper og fagforeninger i nærings­departementet. Deretter vil han ta planen med til Brussel onsdag/torsdag, når de 27 landene i EU-rådet skal ha et møte om konkurranse­evnen.

Salvini, som mener at 2035-forbudet må revurderes tidlig i 2025 og ikke i 2026 som planlagt, har allerede drevet lobby­virksomhet for saken:

Allerede i går foregrep Salvini forslaget i Budapest, under det uformelle møtet mellom de europeiske transport­ministrene. Statsråden sa at «det nå er klart for alle at bare elektrisk ikke fungerer».

«Klima- og energipolitikken må ikke sette bilindustriens konkurranseevne i fare», sa Ungarns transportminister Janos Lazar under Budapest-møtet.

Italia ønsker også å revidere andre klima­politiske inngrep i bilindustrien, som kravene til redusert samlet CO2-utslipp fra bilprodusentenes produksjons­flåter.

Urso har søkt støtte hos sine spanske og østerrikske minister­kolleger, men det er et langt politisk lerret å bleke.

I Europa er det motstand fra halvparten av flertallet som støtter Ursula Von der Leyens kommisjon: Sosialistene, de grønne og deler av Partido Popular og de liberale partiene presser på for at det ikke skal gjøres noen retrett når det gjelder grønne mål.

I Det europeiske folkepartiet (EPP) bestående av de gamle, nominelt konservative partiene i Europa er det imidlertid mange som har fått kalde føtter av klima­politikken, som er i ferd med å senke den europeiske bilindustrien.

Et av de mest sentrale spørsmålene i det Ursula von der Leyens mandat nummer to står for døren, er om flertallet hun har bak seg i EU-parlamentet vil holde i lengden. Et valg mellom utslippskutt og velstand kan potensielt splitte dette flertallet.

Overfor italienske industriledere har Italias statsminister Giorgia Meloni allerede sagt at EU-politikken for avkarbonisering er uintelligent.

 

Meloni slaktet EUs «grønne skifte» overfor italienske industri­ledere

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.