Den italienske regjeringen ved næringsminister Adolfo Urso og transportminister Matteo Salvini søker for tiden allianser i EU for å stanse unionens planlagte forbud mot biler med forbrenningsmotor fra 2035.
Bakgrunnen for initiativet er den dystre utviklingen i markedet for elbiler, opplyser Roma-avisen Il Messaggero.
Regjeringen jobber med saken, med transport- og næringsministrene Matteo Salvini og Adolfo Urso i første rekke. Begge er på jakt etter politisk støtte i Europa (der det allerede har kommet en åpning fra Ungarn, som har det roterende presidentskapet i EU-rådet, og Tsjekkia), men også tilslutning fra den europeiske og italienske bilindustrien (ACEA og ANFIA er allerede enige), samt fagforeningene.
ANFIA er en interessegruppe for bilindustrien i Italia, mens ACEA er en europeisk bransjeorganisasjon, der BMW, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Renault, Toyota og Volkswagen er blant medlemmene.
Til uken vil Urso ta opp saken i Brussel:
På mandag vil Urso legge et overordnet forslag om europeisk industripolitikk for bransjen frem for representanter for italienske selskaper og fagforeninger i næringsdepartementet. Deretter vil han ta planen med til Brussel onsdag/torsdag, når de 27 landene i EU-rådet skal ha et møte om konkurranseevnen.
Salvini, som mener at 2035-forbudet må revurderes tidlig i 2025 og ikke i 2026 som planlagt, har allerede drevet lobbyvirksomhet for saken:
Allerede i går foregrep Salvini forslaget i Budapest, under det uformelle møtet mellom de europeiske transportministrene. Statsråden sa at «det nå er klart for alle at bare elektrisk ikke fungerer».
«Klima- og energipolitikken må ikke sette bilindustriens konkurranseevne i fare», sa Ungarns transportminister Janos Lazar under Budapest-møtet.
Italia ønsker også å revidere andre klimapolitiske inngrep i bilindustrien, som kravene til redusert samlet CO2-utslipp fra bilprodusentenes produksjonsflåter.
Urso har søkt støtte hos sine spanske og østerrikske ministerkolleger, men det er et langt politisk lerret å bleke.
I Europa er det motstand fra halvparten av flertallet som støtter Ursula Von der Leyens kommisjon: Sosialistene, de grønne og deler av Partido Popular og de liberale partiene presser på for at det ikke skal gjøres noen retrett når det gjelder grønne mål.
I Det europeiske folkepartiet (EPP) bestående av de gamle, nominelt konservative partiene i Europa er det imidlertid mange som har fått kalde føtter av klimapolitikken, som er i ferd med å senke den europeiske bilindustrien.
Et av de mest sentrale spørsmålene i det Ursula von der Leyens mandat nummer to står for døren, er om flertallet hun har bak seg i EU-parlamentet vil holde i lengden. Et valg mellom utslippskutt og velstand kan potensielt splitte dette flertallet.
Overfor italienske industriledere har Italias statsminister Giorgia Meloni allerede sagt at EU-politikken for avkarbonisering er uintelligent.
Meloni slaktet EUs «grønne skifte» overfor italienske industriledere
Kjøp «Et varslet energisjokk»!