Gill Pratt. Foto: Toyota

At verden skal gå raskt over til hel­elektriske biler, er urealistisk, sier Toyotas forsknings­sjef Gill Pratt. Både klassiske og ladbare hybrid­biler med forbrennings­motor har derfor en lang fremtid, fastslår han i et intervju med Edison Media, som er et tysk nettsted for energinyheter.

Toyota, som er verdens største bilprodusent, har lenge fulgt en strategi der selskapet bevisst videre­utvikler flere forskjellige biltyper samtidig – elbiler inkludert, men uten å satse for fullt på kun helelektriske modeller.

En viktig grunn er knappheten på litium, som i øyeblikket er et uunnværlig råstoff i produksjonen av elbil­batterier. Hvis hensikten med elbiler er å redusere CO2-utslippene, kan den begrensede mengden litium utnyttes bedre med hybrider, som trenger mindre av stoffet, sier Pratt.

Jeg liker alltid å vise forholdet 1:6:90. Med litiumet fra batteriet i én enkelt helelektrisk bil kan vi drive seks ladbare hybridbiler eller, tro det eller ei, 90 klassiske hybrid­modeller, som alle sparer karbon­dioksid.

Forskningssjefen tror selv at helelektriske biler før eller senere vil dominere, men at tiden er langt fra moden.

Det er selvfølgelig store forskjeller når vi ser på lade­infra­struktur­en. I Norge er det for eksempel rikelig med lade­muligheter, men i andre deler av verden, for eksempel i Afrika, vil det hele ta mye, mye lengre tid. Selv i et land som USA varierer denne infra­struktur­en veldig. Mange steder er det også et problem med strøm­over­føringen til lade­stasjonene.

Toyota-toppen anfører ikke bare tekniske grunner til at selskapet satser over et bredt teknologisk spekter:

Til syvende og sist er det kunden som må bestemme hva han eller hun vil ha, og hva de har økonomisk råd til. Dette varierer sterkt fra marked til marked.

Nøkkelen til suksess er de faktiske kravene og omstendig­hetene hos kundene våre.

Oppskriften ser ut til å virke: I Storbritannia viser en undersøkelse utført av en interessegruppe for bilister at deres medlemmer er fire ganger mer tilbøyelige til å kjøpe hybrider enn helelektriske biler neste gang de skal kjøpe bil, skriver Wards100.

Det nytter ikke å være for rigid i fremtids­plan­leggingen, mener Gill.

Hvor lenge vil Toyotas nåværende flerveis­strategi bestå? Er den avhengig av Toyotas egen teknologiske utvikling?

Nei. Dette er ikke et teknologisk spørsmål, men først og fremst et spørsmål om den globale utviklingen av elektrisk infrastruktur.

Det betyr i klartekst at der hvor det ikke vil finnes enkel og rikelig tilgang på billig strøm overalt, vil forbrennings­motoren bestå, enten i form av rene diesel- eller bensin­biler, eller som hybrider.

Og kanskje ikke bare der. For mange land vil fortsette å skaffe seg billig strøm ved hjelp av kull­kraft­verk, og så lenge strømmen produseres med fossile energi­kilder, hjelper det ikke på CO2-regnskapet at bilene er elektriske. Og i disse landene vil det neppe komme politiske insentiver til å kjøpe elbil.

Skal CO2-utslippene ned, må elbiler lades med strøm fra fornybare energi­kilder, som ikke har noen som helst sjanse til å dominere globalt på lang, lang tid ennå. Og innen den tid kan menneske­heten forlengst ha forkastet ideen om at CO2-utslippene må ned for enhver pris.

Alt peker derfor i retning av et langt liv for forbrennings­motoren.

Også i Europa fornemmer man dette. Pratt forteller:

Jeg var nylig i Berlin på en konferanse med Bosch, og jeg snakket mye om kunstig intelligens – et helt annet tema. Men etterpå hadde jeg en følelse av at det faktisk er større forståelse for vår flerveis­strategi i Tyskland og andre deler av verden. Fakta er på vår side, og det er tiden også.

Enn så lenge holder EU fast ved forbudet mot salg av nye biler med forbrennings­motor fra 2035. Pratt ser ikke ut til å tro at den beslutningen vil bli stående, selv om han aldri ville være så uhøflig å si det rett ut.

Men om beslutningen blir stående, vil ikke det affisere Toyota nevne­verdig. Europas økonomiske vekt i verden er begrenset og avtagende, og verdens­delen har ikke tiden på sin side. En global aktør må forholde seg til hele verdens­markedet, som gladelig lar Europa seile sin egen sjø.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

 

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.