At verden skal gå raskt over til helelektriske biler, er urealistisk, sier Toyotas forskningssjef Gill Pratt. Både klassiske og ladbare hybridbiler med forbrenningsmotor har derfor en lang fremtid, fastslår han i et intervju med Edison Media, som er et tysk nettsted for energinyheter.
Toyota, som er verdens største bilprodusent, har lenge fulgt en strategi der selskapet bevisst videreutvikler flere forskjellige biltyper samtidig – elbiler inkludert, men uten å satse for fullt på kun helelektriske modeller.
En viktig grunn er knappheten på litium, som i øyeblikket er et uunnværlig råstoff i produksjonen av elbilbatterier. Hvis hensikten med elbiler er å redusere CO2-utslippene, kan den begrensede mengden litium utnyttes bedre med hybrider, som trenger mindre av stoffet, sier Pratt.
Jeg liker alltid å vise forholdet 1:6:90. Med litiumet fra batteriet i én enkelt helelektrisk bil kan vi drive seks ladbare hybridbiler eller, tro det eller ei, 90 klassiske hybridmodeller, som alle sparer karbondioksid.
Forskningssjefen tror selv at helelektriske biler før eller senere vil dominere, men at tiden er langt fra moden.
Det er selvfølgelig store forskjeller når vi ser på ladeinfrastrukturen. I Norge er det for eksempel rikelig med lademuligheter, men i andre deler av verden, for eksempel i Afrika, vil det hele ta mye, mye lengre tid. Selv i et land som USA varierer denne infrastrukturen veldig. Mange steder er det også et problem med strømoverføringen til ladestasjonene.
Toyota-toppen anfører ikke bare tekniske grunner til at selskapet satser over et bredt teknologisk spekter:
Til syvende og sist er det kunden som må bestemme hva han eller hun vil ha, og hva de har økonomisk råd til. Dette varierer sterkt fra marked til marked.
Nøkkelen til suksess er de faktiske kravene og omstendighetene hos kundene våre.
Oppskriften ser ut til å virke: I Storbritannia viser en undersøkelse utført av en interessegruppe for bilister at deres medlemmer er fire ganger mer tilbøyelige til å kjøpe hybrider enn helelektriske biler neste gang de skal kjøpe bil, skriver Wards100.
Det nytter ikke å være for rigid i fremtidsplanleggingen, mener Gill.
Hvor lenge vil Toyotas nåværende flerveisstrategi bestå? Er den avhengig av Toyotas egen teknologiske utvikling?
Nei. Dette er ikke et teknologisk spørsmål, men først og fremst et spørsmål om den globale utviklingen av elektrisk infrastruktur.
Det betyr i klartekst at der hvor det ikke vil finnes enkel og rikelig tilgang på billig strøm overalt, vil forbrenningsmotoren bestå, enten i form av rene diesel- eller bensinbiler, eller som hybrider.
Og kanskje ikke bare der. For mange land vil fortsette å skaffe seg billig strøm ved hjelp av kullkraftverk, og så lenge strømmen produseres med fossile energikilder, hjelper det ikke på CO2-regnskapet at bilene er elektriske. Og i disse landene vil det neppe komme politiske insentiver til å kjøpe elbil.
Skal CO2-utslippene ned, må elbiler lades med strøm fra fornybare energikilder, som ikke har noen som helst sjanse til å dominere globalt på lang, lang tid ennå. Og innen den tid kan menneskeheten forlengst ha forkastet ideen om at CO2-utslippene må ned for enhver pris.
Alt peker derfor i retning av et langt liv for forbrenningsmotoren.
Også i Europa fornemmer man dette. Pratt forteller:
Jeg var nylig i Berlin på en konferanse med Bosch, og jeg snakket mye om kunstig intelligens – et helt annet tema. Men etterpå hadde jeg en følelse av at det faktisk er større forståelse for vår flerveisstrategi i Tyskland og andre deler av verden. Fakta er på vår side, og det er tiden også.
Enn så lenge holder EU fast ved forbudet mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035. Pratt ser ikke ut til å tro at den beslutningen vil bli stående, selv om han aldri ville være så uhøflig å si det rett ut.
Men om beslutningen blir stående, vil ikke det affisere Toyota nevneverdig. Europas økonomiske vekt i verden er begrenset og avtagende, og verdensdelen har ikke tiden på sin side. En global aktør må forholde seg til hele verdensmarkedet, som gladelig lar Europa seile sin egen sjø.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.
Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.