Antallet nyregistrerte biler i EU falt i august med over 18 prosent sammenlignet med samme måned i 2023. Hovedgrunnen til nedgangen på nesten en femtedel i salget av nybiler er liten etterspørsel etter elbiler, melder Tagesschau.
Elektriske biler har nå en markedsandel på kun 14,4 prosent, mens den var på 21 prosent for ett år siden, opplyser Tysklands svar på Dagsrevyen.
Ifølge European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) ble det i august registrert 18,3 prosent færre nye biler enn i samme periode i fjor. Ifølge organisasjonen falt etterspørselen etter elbiler med nesten 44 prosent.
Utviklingen i elbilsalget er spesielt bemerkelsesverdig i Tyskland, der nedgangen er på nesten 70 prosent. Men også Frankrike opplever en klar nedgang på ca. 33 prosent.
De alarmerende tallene for ACEA til å be EU om å iverksette hastetiltak før de nye CO2-målene trer i kraft i 2025.
EUs flåtegrenseverdier fastsetter hvor mye CO2 produsentene har lov til å slippe ut i gjennomsnitt fra bilene de produserer. Overtredelser kan resultere i høye bøter.
ACEA – som representerer 15 bilprodusenter, blant disse Volkswagen, BMW og Mercedes – ber unionen om å lempe på CO2-kravene, skriver Die Welt.
Situasjonen fremkaller også politiske reaksjoner i Tyskland:
«EU-kommisjonen må oppheve flåtebegrensningene for bilindustrien», sier FDPs parlamentsmedlem Carina Konrad til nyhetsbyrået AFP: «Det planøkonomiske systemet med virkelighetsfjerne prosjekter har mislyktes og forårsaker enorm økonomisk skade.» Konrad fortsatte med å snakke om «vanvittige reguleringer», som hun mener bør trekkes tilbake raskt.
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.