En lastebil transporterer personbiler på en motorvei ved Frankfurt den 27. januar 2023. Foto: Michael Probst / AP / NTB.

Antallet nyregistrerte biler i EU falt i august med over 18 prosent sammen­lignet med samme måned i 2023. Hoved­grunn­en til nedgangen på nesten en femtedel i salget av nybiler er liten etter­spørsel etter el­bil­er, melder Tagesschau.

Elektriske biler har nå en markeds­andel på kun 14,4 prosent, mens den var på 21 prosent for ett år siden, opplyser Tysklands svar på Dagsrevyen.

Ifølge European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) ble det i august registrert 18,3 prosent færre nye biler enn i samme periode i fjor. Ifølge organisasjonen falt etterspørselen etter elbiler med nesten 44 prosent.

Utviklingen i elbilsalget er spesielt bemerkelsesverdig i Tyskland, der nedgangen er på nesten 70 prosent. Men også Frankrike opplever en klar nedgang på ca. 33 prosent.

De alarmerende tallene for ACEA til å be EU om å iverksette hastetiltak før de nye CO2-målene trer i kraft i 2025.

EUs flåtegrenseverdier fastsetter hvor mye CO2 produsentene har lov til å slippe ut i gjennomsnitt fra bilene de produserer. Overtredelser kan resultere i høye bøter.

ACEA – som representerer 15 bilprodusenter, blant disse Volkswagen, BMW og Mercedes – ber unionen om å lempe på CO2-kravene, skriver Die Welt.

Situasjonen fremkaller også politiske reaksjoner i Tyskland:

«EU-kommisjonen må oppheve flåtebegrensningene for bilindustrien», sier FDPs parlamentsmedlem Carina Konrad til nyhetsbyrået AFP: «Det planøkonomiske systemet med virkelighetsfjerne prosjekter har mislyktes og forårsaker enorm økonomisk skade.» Konrad fortsatte med å snakke om «vanvittige reguleringer», som hun mener bør trekkes tilbake raskt.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.