Britiske bilister som ikke har plass til å lade bilen hjemme, må betale uoverkommelig høye kostnader ved offentlige anlegg.
Storbritannias offentlige ladenettverk er så dyrt at det nå koster opptil dobbelt så mye å kjøre elbil som å kjøre en bensin- eller dieselbil, skriver The Times.
Dette vil ramme en nokså stor andel av briter, siden nesten halvparten av Storbritannias husholdninger bor i leiligheter eller rekkehus, noe som betyr at de fleste ikke har noen innkjørsel eller garasje som gjør det mulig å lade hjemme. I Storbritannias største byer bor tre fjerdedeler av husholdningene i leiligheter eller rekkehus.
Ladestasjoner utenfor hjemmet har økt kraftig i pris. Data som The Times har fått tilgang til, viser at de i gjennomsnitt koster 80 pence per kilowattime (kWh), noe som gjør overgangen til elbil uoverkommelig dyr for bilister som ikke har tilgang til billigere lading hjemme.
Å tvinges til å kjøpe en batteribil uten mulighet for å lade hjemme er i praksis en massiv avgift for millioner av mennesker. I Norge har jo de aller fleste ladetilgang hjemme, så de blir ikke i like stor grad rammet av de skyhøye prisøkningene på ladestasjonene langs veien, som mange mener er et resultat av klimatiltak og kablene til Europa.
Bransjeledere har uttrykt bekymring for at kostnadene ved offentlige ladere, i tillegg til de høyere kostnadene ved elbiler, forsinker overgangen til grønnere bilkjøring.
Hvor grønt det egentlig er å bytte fra en dieselbil til en batteribil er dog ganske usikkert, siden dieselbiler gjerne fungerer tre ganger så lange. Tross alt kan man ikke produsere en bil uten disse fryktede klimauslippene.
Det eksisterer faktisk ingenting som kan kalles nullutslippsbiler, det er en politisk løgn som gjentas uten at journalister i regimemediene reagerer.
Vanlige folk har kalkulatorer og evnen til å tenke selv. Derfor synker salget på elbiler.
De siste tallene viser at salget av elbiler har stagnert, og står for bare 17,2 prosent av alle nyregistreringer hittil i år, ned fra en topp på 18,7 prosent i andre halvdel av 2022.
I Europa går salget av elbiler enda dårligere, med en nedgang på 44 prosent bare i august.
Mike Hawes, administrerende direktør i Society of Motor Manufacturers, sa: «Det er tøft der ute. Etterspørselen er mye, mye svakere.»
De høye kostnadene for ladere – og den fallende oljeprisen – gjør det til et dyrt valg for dem som ikke har tilgang til lading hjemme.
I Norge drømmer man fortsatt om at kun batteribiler skal være tilgjengelige fra 2030. Tidligere var målet 2025. Men i andre land har de ikke enormt høye skatter på vanlige biler, og de har derfor ikke samme muligheten til å endre prisen på elbiler som egentlig er langt dyrere å konstruere.
Nå er de også i ferd med å bli langt dyrere å bruke. Dette er veien mot undergangen for det grønne skiftet, men kanskje befolkningen må tåle noen år i fattigdom først?
Også AA (den britiske utgaven av NAF) sier at kostnadene på lading av elbiler er en faktor som bidrar til at utbredelsen av elbiler har stagnert. Den høye innkjøpsprisen spiller også en rolle. Dessuten er brukte elbiler vanskelig å selge og hvis batteriet svikter er bilen verdiløs.
I Norge vil trolig batteribiler fortsatt være populære, og for mange som bor i sentrale strøk og stort sett kjører korte distanser, så kan det også være et godt valg. Men hvis man bor litt mer landlig til, så har man kanskje behov for en bil som ikke medfører rekkeviddeangst,
I min tid i Brigade Nord kjørte vi f.eks opp mot fire timer for å komme oss til nærmeste kino.
Dessuten: om noen år vil staten kanskje forstå at de ikke kan fortsette å gi rabatt til absolutt alle bilister. Bevegelsen har allerede startet, når det gjelder bompenger og skyhøye strømpriser.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.