Nye lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser kraftig dropp i antall lesere for Dagsavisen.
Men også mange andre store aviser, blant dem Dagens Næringsliv og Fædrelandsvennen, har negativ utvikling, skriver Journalisten.
Dette kommer fram i de nye lesertallene som ble offentliggjort 17. september 2024.
Her sert man at Dagsavisen faller med hele 37,3 prosent.
– Dette henger rett og slett sammen med at Dagsavisen har gjennomført en storstilt endring i avisas forretningsmessige strategi; vi har blitt en fullblods abonnementsavis også digitalt. Det gir kraftig utslag på lesertalloversikten nå, men er en retning vi på lang sikt mener er helt riktig for avisa, sier Andreas Heen Haaland-Carlsen.
Tidligere var det mest sport- og kulturstoff Dagsavisen la bak betalingsmur på nett, men nå gjelder det så godt som all kjernejournalistikken, forteller Dagsavisen-sjefen.
Han mener andre faktorer som også spiller inn er at Rogalands Avis ble lagt ned i februar i år, og at Dagsavisen som mange andre har opplevd periodevis svikt i tredjeparts trafikk som Facebook.
Hjemmet er Norges største magasin med 232.000 lesere per utgave, etterfulgt av Aftenposten Historie som øker og har 217.000 lesere. Se og Hør Tirsdag kommer på siste pallplass med 210.000 lesere.
Document Media opplever også en god vekst, selv om vi har gjort mye av det samme som Dagsavisen hevder de «så modig har gjort», men MBL nevner ikke Document i sine tall.
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.