Etterhvert som «det norske elbil-eventyret» vokser og sementerer seg, begynner også de negative sidene å bli vanskelige å overse. Batterifolket er riktignok strålende fornøyd med rekkeviddeangst, venteburgere, verkstedbesøk, stort verditap, høy forsikringspremie, kort lunte, samt å fikle med ledninger og en haug apper i allslags vær for å holde kjerra i gang. De er 2024 versjonen av Citroën-eiere på 1970-tallet, og nå rapporteres det om et nytt problem: ekstreme strømpriser på hurtiglading.
Det er Bergensavisen som skriver om økende bekymring fordi strømmen på ladestasjoner er mange ganger dyrere enn spotprisen. Skal man hurtiglade batteriet langs landeveien, så ryker man gjerne på fire til seks kroner per kilowattime (kWh), så nå mener «eksperter» at det foregår både overprising og prissamarbeid mellom aktørene, og krever mer åpenhet om prisene.
Forbrukerrådet på sin side noterer seg at selv om spotprisen på strøm varierer hele tiden, så gjør ikke prisen på hurtiglading det – men det skjer ikke noe ulovlig: Siden strøm er en like kommersiell vare som ventepølsene på bensinstasjonen, så kan aktører ta akkurat de prisen de vil, og så er det opp til forbrukerne om de ønsker å kjøpe eller ikke. Det har det europeiske leasingmarkedet smertefullt fått erfare.
Må man ha strøm, så må man ha strøm. Veldig ofte faktisk
Det er bare ett problem med det: Batteribiler har veldig, veldig liten «tank», som krymper etter vær, føre, alder, temperatur, fart, motvind eller bagasje – noe som gjør det vanskelig for batterifolket å beregne rekkevidde, og i praksis alltid kjører på reservetanken. Og da har man ikke noe valg når en ladestasjon dukker opp på appen – i motsetning til drivstoffbiler med 1000 kilometer rekkevidde uansett forhold.
Vi tanker bensin og diesel når det er billig, og det holder helt frem og tilbake… og frem igjen… og halvveis tilbake. Dessuten utnytter vi suveren infrastruktur som er etablert, billig, enkel og nedbetalt. Det er derfor det fortsatt er endel konkurranse og svingninger rundt drivstoffpriser, men ikke på hurtiglading. See?
Forbrukerrådet ønsker nå at operatørene setter opp prismaster som varsler ladeprisen, tilsvarende det bensinstasjoner har for bensin og diesel – men det gjør jo ikke batteriet noe større. Maarud så maa’ru, og så får man heller ta ladesjokket og frese i avisen. Det er nettopp dette ladeoperatørene vet, og det er nettopp derfor de har så høy pris som de har: Fordi de kan. Og snart kan de sette prisen opp ytterligere her i Norge fordi alle velger å kjøpe batteribil. Merkelig nok.
Mangel på fleksibilitet gir alltid mulighet for høye priser på tjenester
I motsetning til drivstoffbiler er det umulig å ha med seg en kanne med strøm, mens drivstoffolket alltids kan slenge en tiliters jerrykanne på lur bagasjen som tar dem 15 mil til hjemover, eller til en billigere stasjon. No problem. Men jada: Batteribiler er naturligvis mye, mye bedre enn drivstoffbiler, akkurat slik Citroën på 1970-tallet var verdens beste og mest moderne biler, uansett hvor mange problemer som dukket opp ukentlig.
Det må også sies noe til forsvar for de utskjelte stasjonseierne: En ting er å grave ned en 15-kubikkmeters dieseltank i bakken og vente på drivstoffkunder de neste 50 årene. Noe HELT annet er å etablere hurtigladere som må levere strøm langveisfra i sanntid gjennom et sårbart digitalt surremikk som somme tider virker. Å montere hurtigladere er da også komplisert, byråkratisk og veldig, veldig kostbart for bensinsta… jeg mener «energistasjonene», og de selger altså ikke strøm, hvis noen trodde det: De selger en tjeneste som kan koste millioner å installere, og tar tiår å få i overskudd.
Sånt koster, men prøvekaninene i det særnorske samferdselseksperimentet har dessverre blitt litt for vant til at alt er «gratis» og alle andre bilister skal betale avgifter og regningen for dem, så de har kanskje har blitt en smule bortskjemt? Er det lov å si? Det beste er uansett å unngå hurtigladere, for batteriet har faktisk ikke godt av det, og det kan redusere levetiden vesentlig.
Bil er bil, så kjør det du har behov for
Og bare så det er sagt: Jeg kjørte batteribil i dag, og det er en finfin liten Nissan Leaf som er herlig å kjøre i kø, og duger perfekt til sitt bruk. Jeg er bare drittlei folk som vil tvinge alle andre til å delta i kjøpefesten av nye batteribiler for å redde kloden og dempe forbruket og ressursbruken, for ærlig talt: Bil er bil. Ok? Det er motor, fire hjul, seter og ratt, akkurat som for 50 år siden, og folk må få lov å kjøpe hverdagsverktøyet de har behov for, fremfor at politikere skal bestemme hva slags Trabant de skal kjøre, for sånt fører sjelden til suksess.
Innføringen av batteribiler er nemlig prematur, panisk, lite gjennomtenkt og basert på grønne visjoner og klimapanisk hastverk fremfor sunn markedsøkonomi. Det er nemlig IKKE bilprodusentene som sa at «fremtiden er elektrisk». Det var det politikerne som sa, og tvang EUs bilindustri til å feilinvestere i sitt politiske luftslott, som jeg påpekte allerede i 2019. Nå kommer regningen.
Noen burde lyttet til oss som kan ett og annet om både bil og markedskrefter. Innføringen burde ventet til «superbatteriene» var på plass, og markedet var modent. Det har plutselig de store bilfabrikkene også endelig oppdaget. Men her i Norge vil du ikke få noe valg fremover. Les hvorfor her. God tur!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.