Oxford var lenge kjent for et av verdens fremste universiteter. Nå er det få kloke hoder igjen i den engelske byen. Klimahysteriet har ødelagt evnen til å tenke.
Høsten 2021 vedtok Oxfordshire County Council, som drives av Labour, Det liberale partiet og De grønne, å dele byen Oxford i seks «15-minutters»-distrikter.
Innenfor dette området skulle innbyggerne oppholde seg det meste av livet. Innenfor et kvarter spasertur eller sykkeltur skulle man finne alt man trengte av butikker og kulturtilbud. Bil ville bli unødvendig.
At et klart flertall av byens innbyggere var motstandere av forslaget ble på typisk politisk måte ignorert fullstendig.
Målet er at alle skal bruke kollektivtransport. For arbeidere som bor utenfor byen har man derfor bygd Eynsham park and ride, et stort parkeringsanlegg hvor pendlere kan plassere bilen sin og avslutte turen til jobb kollektivt.
Det flotte anlegget kostet hele 51 millioner pund å bygge. Dette tilsvarer nesten 715 millioner norske kroner. Det er bare ett lite problem: Det er umulig å kjøre bilen inn på anlegget. Det gigantiske parkeringsanlegget mangler en adkomstvei.
Å knytte seg til motorveien A40 vil ta minst over to år, trolig mer. Hele området må bevoktes og holdes ved like, ellers vil det gro igjen. Kostnadene blir derfor enda større. Så kommer prisen som følger ved å knytte seg til motorveien.
Siden området rommer 850 biler, vil det si at kostnaden blir opp mot én million kroner per parkeringsplass.
Et strengt metallgjerde løper rundt området, og det eneste tegnet på menneskeliv er en sikkerhetsvakt, kanskje den mannen i Oxfordshire som kjeder seg mest, som sitter og venter på å jage bort alle som truer med å forstyrre stillheten.
Det tidligste anslaget er at innfartsparkeringen ikke vil være i drift før i 2027, skriver The Telegraph. Saken har fått stor oppmerksomhet, og er omtalt i de fleste britiske aviser.
Selv om den hvite elefantparkeringen kanskje ligger stille, har den forårsaket litt av et rabalder. Det er det siste utspillet i den pågående bilkampen i Oxford, som har vært en av landets mest betente.
Planer om å begrense bilførere fra å bruke Oxfords veier som en del av kommunens Net Zero-agenda har blitt stemplet som «totalitære» av lokalbefolkningen. Nå skinner denne kostbare parkeringsplassen som et lysende symbol på galskapen som har rammet Oxford.
– Det er helt vanvittig, sier Edmund King, president i AA (britenes utgave av NAF).
– Det har til og med elektriske ladeplasser, sykkelparkering, alt du trenger for integrert transport, bortsett fra veien som forbinder det. Det er helt utrolig, hva kan de bruke det til? Et filmsett, en skateboardpark?
– Det er sløsing med ressurser uansett. Det er synd at planleggingen her har vært helt mislykket, og at det kommer til å bli liggende brakk.
Lokalbefolkningen er også rasende. The Telegraph har snakket med Sarah, som driver en lokalbutikk i Eynsham som selger husholdningsartikler og hageutstyr.
– Den generelle oppfatningen er at [parkeringsplassen] er et enormt sløseri med penger.
– [Pengene som kreves for å vedlikeholde den i tre år] er fullstendig bortkastet; man skulle mye heller ønske at de brukte pengene på ting som det faktisk er behov for i øyeblikket.
Finansieringen for parkeringsplassen ble godkjent i desember 2021, nesten umiddelbart etter at Oxford vedtok at de skulle bli en 15-minuttersby. Kostnadene sendes til andre bilister via bompenger.
I 2022 innførte Oxford i tillegg et forsøksprosjekt med Storbritannias første nullutslippssone (zero emissions zone) i sentrum av byen. Bilister må betale 10 pund for å kjøre inn i området.
– Det er kvalmende. Det er et overgrep mot bilførerne. sier Ian Snowdon, et konservativt byrådsmedlem.
Store byggeprosjekter skaper også problemer for kollektivtrafikken. En bussreise på 7-8 kilometer kan ta opp mot en time. Man kan altså gå like raskt hvis man er i normalt god form.
Uansett hvordan man kommer seg fram er det vanskelig å få utført sine oppdrag i Oxford. Da er det ikke oppmuntrende å vite at forrige byråd i Oslo også ønsker å forandre hovedstaden til en 15-minuttersby.
Les også: