Sannheten om at elbiler er mye billigere enn drivstoffbiler, slår stadig flere sprekker: Ikke bare slipper de velhavende med ny elbil å bidra til fellesskapet gjennom avgiftsfritak og særfordeler, men de fleste rikingene har også nytt godt av at andre betaler både for strøm og ladere. Etter ti år er festen som forventet snart over, for avgiftene kryper inn, særfordelene krymper, lading blir stadig dyrere, forsikringspremiene svir og verditap og bruktverdi på batteribiler begynner å bekymre de fleste. Men en faktor er fortsatt underkommunisert: dekkslitasje.
Dekkslitasje på batteribiler er noe nytt. Pressen har skrevet om det både her fra 2020, her, og her. Dekkbransjen sier at en elbil bruker opp dekkene rundt 30 prosent raskere enn vanlige biler. Ifølge TV 2-siden Broom kan man forvente at dekkene er utslitt etter ca. 28.000 km mot rundt 40.000 for drivstoffbiler. Årsaken er todelt: Batteribiler veier vesentlig mye mer enn drivstoffbiler, og i tillegg har de motorer som er mye sterkere med mye kraftigere dreiemoment.
Det innebærer at batteribiler kan akselerere som amerikanske muskelbiler fra 60-tallet, og det innebærer igjen stor dekkslitasje. Naturligvis kan kjørestilen din påvirke dette kraftig: Med aktiv kjøring, mye akselerasjon og bremsing og høy hastighet er det ingen problemer å spise opp et sett med dekk på under 10.000 km. Og enda verre: Mange elbiler har ekstremt kostbare dekk som er store, feite og laget for å takle den store vekten.
Som om ikke det var nok, har det (som alt annet) vært en massiv prisøkning på dekk og dekkverkstedtjenester gjennom helsprø krav fra EU. Og det innbærer at å «sko» en alminnelig Tesla nå fort koster 15–20.000 kroner. Og det er bare ti år siden man som tommelfingerregel regnet en tusenlapp for hvert hjørne av bilen. Har man råd til ny bil, har man naturligvis råd til dekk også, problemet er at denne kostnaden gjerne rammer bruktbilkjøperne, og bidrar til å trekke ned verdien på brukte batteribiler. Ikke bare i Norge, men også i Europa.
Summa summarum så utgjør helheten av disse kostnadsøkningene og tapte rettighetene at myten om å kjøre «gratis» batteribil er over forlengst. Men det er det fortsatt veldig få som har fått me grupper især, nekter å informere publikum på en ærlig og objektiv måte. NAF og KNA har heller ikke gjort jobben sin overfor medlemmene når det kommer til å opplyse om økonomien rundt den politisk innføringen av batteribiler.
Derfor lever mytene om billige batteribiler videre – men folkeopplysning gjennom erfaringer er det ingen som kan stoppe, og folk har faktisk rett til å vite sannheten.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!
Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.