Markedet for batteribiler i Europa er preget av at de fleste bilene ikke blir kjøpt av privatpersoner. Hele 61 prosent kjøpes av leasingselskaper, og nå har europeiske leasingselskaper doblet prisene på disse bilene. Det betyr naturligvis at det blir mindre attraktivt å lease batteribil. Bransjen advarer nå om en kollaps i leasingmarkedet, noe som igjen truer EUs mål for innføring av batteribiler.
Det er Reuters og NAF som melder om saken, som allerede i ferd med å skape store ringvirkninger i form av sviktende batteribilsalg i Europa. Det ligger en kompleks, men likevel forutsigelig forklaring bak dette fenomenet, og kjernepunktet er at batteribilene har et stort og raskt verditap som gir lave priser ved videresalg, og dermed høyere risiko for leasingselskapene, hvor bilene typisk leases ut i tre til fire år før de videreselges som bruktbiler.
Dette er en rekyl som bare så vidt har begynt å vise seg, og det er lett å tro at det ikke vil angå noen andre enn dem som er involvert i leasingmarkedet. Det vil imidlertid få store ringvirkninger for hele samfunnsøkonomien på sikt. Det er derfor viktig å forstå bakgrunnen og sammenhengene.
Leasingbil er et finere ord for leiebil
Normalt har leasing vært noe bedrifter holder på med, men det har i økende grad blitt tilbudt publikum fordi det tilsynelatende er en billig måte å sikre seg ny og problemfri bil på, fremfor å bla opp en halv heller hel million for nybilen med billån eller sparepenger. Systemet fungerer sånn at når du går til en bilforhandler og leaser bil i stedet for å kjøpe den, er det et leasingselskap som kjøper bilen av bilforhandleren, som igjen leier den ut til deg på en kontrakt som binder deg i tre eller fire år.
Akkurat som med en privatbil er det du som er ansvarlig for å vedlikeholde leasingbilen – ellers får du kjempe–svi. Og verditapet fortsetter uansett hvem som eier bilen, for brukt er brukt, og ingenting er verd mer enn noen er villige til å betale for kjerra. Hvis du eier bilen selv, er det du som tar risikoen for verditap. Med en leasingbil er det leasingselskapet som tar risikoen – men den risikoen sender de videre til kunden gjennom den månedlige leasingavgiften. See? Og nettopp dét er kjernepunktet for problemene som hoper seg opp i Europa:
Store og raske verditap på batteribiler destabiliserer bilmarkedet
En drivstoffbil har et ganske forutsigelig verditap og relativt høy verdi som bruktbil selv etter ti år, basert på 100 år med bilhistorie og endeløst med billige og brukte reservedeler. Batteribiler er i praksis verdiløse etter ti år, fordi det ikke lenger er garanti på batteriet, og det utgjør som regel en verdi som er høyere enn verdien på selve kjøretøyet. En ti år gammel batteribil er med andre ord teknisk sett verdiløs, og det blir derfor en mye større gambling å kjøpe enn en ti år gammel drivstoffbil. For motorer og mekanikk kan repareres; det kan ikke kjemiske drivbatterier.
Selv om batteribilentusiastene hater virkelighetens vonde verden, er det dette fenomenet som nå rammer leasingmarkedet i EU for fullt: Drivstoffbiler er bygget og blir kjøpt for å fungere i bruktmarkedet. Batteribiler blir bygget og kjøpt for å fungere i nybilmarkedet. Batteribibiler er forbruksvarer, mens drivstoffbiler er kapitalvarer. Dette er grunnleggende verdiforskjeller som ikke synes på overflaten, og slik vil det være til «superbatteriet» er en kommersiell realitet. Det har blitt annonsert årlig i 20 år, uten at det har materialisert seg ennå, så ikke hold pusten mens vi venter videre.
Klimapolitikere leker russisk rulett med økonomien
De aller fleste nye elbilene i Norge selges til privatkunder: Bare 20 prosent blir leaset, men i EU går altså hele 61 prosent av elbilene til leasingselskaper – og svært mange av disse bilene kjøpes av offentlige instanser og private selskapet som vil grønnvaske sitt image. Og det er disse enorme verditapene som skaper en dobling av leasingprisene. Det bremser kjøpelysten, og derfor hoper lagrene med batteribiler seg opp.
Situasjonen er så alvorlig at vi i NAFs artikkel kan lese at hvis EU-politikerne fortsetter å presse Europas leasingselskaper til full elektrifisering av flåten, kan det bli så alvorlig at investorene (altså aksjeeierne) bak leasingselskapene ikke vil ta risikoen lenger, og kaster kortene. Og da kollapser hele den europeiske leasingindustrien. For hvis ikke EUs største etablerte leasingselskaper lenger vil ta risikoen for å «elektrifisere bilparken», hvem vil gjøre det da?
Dette er ikke en protest. Det er ren økonomisk tyngdekraft: Selv om politikere kan leke butikk med hele samfunnet og våre skattepenger, har ikke næringsdrivende samme frihet eller galskap. De lever av å tjene penger, ikke av å redde politikernes «bærekraftmål», uansett hvor mye subsidier myndighetene sløser bort.
Politikere kan tvinge frem produksjon, men ikke kjøp
EUs politikere lider av klassisk kollektivt massehysteri og tvangstanker rundt sine selvpåførte «klimamål», noe som har ført dem inn i en alternativ virkelighet de forsøker å virkeliggjøre for alle andre, med alle midler. Dette gapet mellom klimapolitikerne og virkelighetens næringsdrivende blir større og større, akkurat som gapet mellom klimamålene og hva som faktisk blir oppnådd. Noe må ryke til slutt.
Det er det særnorske avgiftssystemet og avsindige avgiftskutt som har skapt «The Norwegian EV miracle», som alle hevder er et bevis for at elektrifisering av verdens bilpark er mulig. Også i EU har batteribilsalget blitt presset frem gjennom store subisidier og enorme priskutt, men alle ærlige mennesker skjønner at dette er kunstig åndedrett. Sannheten er at det aldri har vært noe markedsgrunnlag for overgang til batteribiler i EU.
Batteribiler har naturligvis sin funksjon for sin del av bilmarkedet, men hvorfor skulle det innebære at alle kan og vil kjøpe en batteribil? Det finnes ingen logikk i det. I bakgrunnen ligger ikke bare den sinnssvake Paris-avtalen fra 2015, men nok også Teslas store gjennombrudd med Modell S for rundt ti år siden. Siden da har politikerne i EU tvunget frem at EUs bilfabrikker også skal lage batteribiler fordi «tiden var inne», ifølge deres ubegrunnede synsing.
Farlige politiske beslutninger uten risikovurdering har skylden
Sannheten er at elektrifiseringen av bilparken var teknologisk og økonomisk prematur: Batteriteknologien er fortsatt ikke moden nok, infrastrukturen mangler, markedet er begrenset, planøkonomi fungerer aldri, og ingen vurderte konsekvensene, faremomentene eller at dette ville åpne Europa for billige kinabiler som nå truer EUs viktigste industrisektor. Det er en katastrofe som så vidt har begynt – og klimapolitikere har ikke tenkt å gjøre noe med det.
Den grunnleggende verdiforskjellen på drivsstoffbiler og batteribiler var nemlig høyst forutsigelig, men ingen av EUs politikere eller bilaktører brydde seg om å ta det på alvor, fordi all risikoanalyse, kritikk og nøktern realisme er fjernet fra samfunnet gjennom det paniske klimahysteriet og den grønne aktivismen. Derfor har politikere lurt seg selv til å tro at ingenting kan gå galt med klimapolitikken, og den slags dumskap straffer seg alltid. Som vi ser.
Løsningen er enkel: Avslutt klimapolitikken, bærekraftmålene og grønn planøkonomi, og la heller EUs næringsliv gå tilbake til sunn markedsøkonomi – hvor fabrikker konkurrerer fritt om å lage det beste produktet markedet etterspør, og folk får kjøpe produktet med høyest kvalitet som de personlig føler behov for.
Du vet, sånn som de sunne, velfungerende og frie demokratiene våre pleide å fungere.
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.