Elbiler fra Volkswagen står parkert utenfor det tyske bilkonsernets fabrikk i Zwickau i Sachsen den 14. september 2023. Foto: Hendrik Schmidt / DPA via AP / NTB.

Etter den radikale nedgangen i det tyske elbil­salget ved bort­fallet av subsidier ved nyttår, besluttet Tysklands regjering onsdag å gjen­innføre subsidier på over en milliard euro i 2025 og 2026.

Subsidiene vil bli gitt i form av skatte­fordeler på 585 millioner euro i 2025 og hele 650 millioner euro i 2026, melder Handelsblatt.

De drastiske spare­tiltakene i Volkswagen-gruppen, som for første gang har fått Europas største bil­produsent til å overveie nedleggelse av flere fabrikker og si opp arbeidere i Tyskland, har skremt økonomi­minister Robert Habeck, skriver den tyske næringslivs­avisen.

Beslutningstakerne er klar over at situasjonen er alvorlig: «De store bilprodusentene og deres leverandører er gode arbeidsgivere for titusenvis av ansatte, drivere for velstand i regioner over hele landet og drivere for innovasjon på tvers av bransjegrenser», sier Tysklands økonomiminister saker Robert Habeck (De Grønne), og legger til: «Slik bør det forbli.»

Nyregistreringene av elbiler i Tyskland har falt i flere måneder, og markedsandelen er kun på 13 prosent, skriver Der Spiegel, som har detaljer om skattefordelene:

En del av vekstinitiativet omfatter spesielt regjeringens planer om å legge til rette for bedre skattemessige avskrivningsvilkår for firmabiler. Et særskilt avskrivningsfradrag for nyregistrerte helelektriske og tilsvarende nullutslippsbiler skal innføres med tilbakevirkende kraft fra 1. juli og ut 2028. Dette skal gjøre det mer attraktivt å kjøpe slike kjøretøy. I tillegg skal taket på bruttolisteprisen på firmabiler for elbiler økes fra 70 000 euro til 95 000 euro.

Men dette insentivet alene vil neppe løse krisen for Volkswagen, skriver Der Spiegel.

Statsråden står imidlertid urokkelig på elbilsatsingen:

Habeck forklarer at omstillingsarbeidet for bilindustrien er enormt, og at tyske bilprodusenter måtte holde tritt med den globale konkurransen. «Langsiktig planleggingssikkerhet er også avgjørende som en lokaliseringsfaktor» – noe som skapes av EU-kravet om at bare CO2-nøytrale kjøretøy kan nyregistreres fra 2035. Den tyske regjeringen har satset massivt på e-mobilitet gjennom mange år. «Vi kommer til å fortsette å støtte overgangen med tiltak på etterspørsels- og tilbudssiden», lovet Habeck.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.