Indias statsminister Narendra Modi la fredag ned grunnstenen for landets nye dypvannshavn som skal bygges 11 mil nord for Mumbai. 

Økonomisk vekst

Vadhvan Port er designet til å bli Indias største dypvannshavn og en av verdens ti største havneanlegg. Den ligger tett på internasjonale skipsruter og vil gi reduserte transittider og tilhørende kostnader. Målet er å etablere en maritim inngangsport i verdensklasse som skal bidra til å øke landets økonomiske vekst. 

Ifølge regjeringen vil prosjektet heve Indias maritime kapasitet og betydelig øke landets globale handel. 

Befeste Indias posisjon

– Dypvannshavnen vil befeste India som en sentral aktør innen den globale shippingindustrien, heter det fra myndighetene. 

I drift innen 2030

Vadhvan Port skal efter planen være i drift innen 2030. Havnen vil få ni 1000 meter lange containerterminaler, flerbrukskaier, kaier for flytende last, ro-ro-kaier og en egen kai for kystvakten. 

– Vadhvans infrastruktur vil kunne håndtere global handel med uovertruffen effektivitet. Havnen får en samlet kapasitet på 298 millioner tonn/år. Med sin strategiske plassering i Det arabiske hav tett på handelsrutene til Det fjerne Østen, Europa, Midtøsten, Afrika og Amerika – vil havnen øke Indias globale handelsrekkevidde betraktelig, argumenterer myndighetene.

900 milliarder USD

Vadhvan Port er beregnet å koste i overkant av 900 milliarder dollar. Den vil totalt dekke et område på 175 kvadratkilometer. Rundt 15 kvadratkilometer vil bygges i det som idag er hav, skal vi tro Times of India.

Amerikansk investor-veteran: – Investér i Modis India hvis du vil bli rik

 

 

Er du lei av media som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.