De enorme prisøkningene på strøm har skapt forferdelse i både husholdinger og bedrifter, selv om økningene var høyst forutsigelige: Hele poenget med å gjøre strøm til en internasjonal kommersiell vare, er nemlig å få så høye priser som mulig. Som reaksjon oppsto strømleverandøren Motkraft, som skulle formidle strøm uten å ta profitt, og den forretningsideen var det mange nordmenn som omfavnet. Nå er hele kundeporteføljen solgt for 30 sølvpenger.
Ifølge Motkrafts egne nettsider ble selskapet startet i 2021 som en protest mot en gammeldags strømbransje som i «årevis har utnyttet forbrukernes tillit med lokketilbud, uvarslede prisøkninger, aggressivt telefonsalg og unødvendige tilleggsprodukter». Det var NTNU-studentene Bjørn Spieler og Anders Rodem som ønsket å utfordre de andre strømleverandørene ved ikke å tjene penger på å selge strøm til abonnentene. Altså en slags nonprofit-modell, som jo fremsto som svært sympatisk, om enn ikke særlig realistisk i lengden, skulle det vise seg.
Kundene strømmet til
På bare noen få år klarte Motkraft å bygge opp en snakkis av en merkevare med hele 28.500 abonnenter, for hvem vil vel ikke ha billigere strøm i våre dager? Strømselskapene er nemlig et helt unødvendig ekstra mellomledd som er innført i det nye kraftregimet hvor alle skal tjene mest mulig penger – og alle disse kraftselskapene kjøper strømmen fra samme sted, Kraftbørsen Nord Pool, som også ble opprettet av politikerne for å skape høyest mulig strømpriser. Bjørn Spieler sier selv på selskapets nettsider, og det er ennå ikke endret:
– Ideen om Motkraft kom en dag da jeg satt på min studenthybel i Trondheim og så på NRK debatten. En av strømsjefene uttalte at «den beste strømprisen finner du på Nord Pool». Dette utløste en tanke hos meg. Hvis strømprisen er den samme for alle, hva er det da som skiller strømselskapene fra hverandre?
Etter et dypt dykk i hvordan strømsalg fungerer, fant jeg ut at det som i stor grad skiller selskapene, er hva kundene betaler for selve selskapet, strømprisen er uansett den samme. Det slo meg at strømselskapene brukte langt mer penger på markedsføring enn på å levere strøm til kundene. Store summer blir brukt på TV-reklamer, store salgsteam og ulike markedsføringstaktikker for å tiltrekke og beholde kunder. Dette førte til fødselen av en idé. Hva om vi kunne fjerne disse store markedsføringskostnadene og heller fokusere på det som egentlig betyr noe: å levere strøm til en rettferdig pris, uten skjulte gebyrer eller overraskelser? Det var her Motkraft ble født.
Dét var imidlertid ikke det eneste grepet de tok: Motkraft gjennomførte tidligere i år en emisjon via Folkeinvest, hvor 875 tegninger sikret selskapet 14,6 millioner kroner i frisk kapital. Og siden selskapet i folkeinvesterings-annonsen var verdsatt til 14,9 millioner før emisjonen, innebar det at eierne solgte rett under halvparten av selskapet. I pressemeldingen som fulgte emisjonen sa gründer Bjørn Spieler og daglig leder Henrik Schultz:
– Dette er en merkedag for oss. Nå er vi over i neste fase, hvor vi kan fokusere på kundevekst, økt omsetning og svarte tall, skriver gründer Bjørn Spieler og daglig leder Henrik Schultz i en pressemelding om Motkraft-emisjonen.
Our work here is done!
Det er slitsom å starte bedrifter, og ikke noe mindre tidkrevende og slitsomt å drive business. Og når man først har bygget opp noe så det får reell verdi, kan en lett føle en forpliktelse til å stå på videre for å gjøre det enda større, bedre og fokusere på kundevekst og økt omsetning og den slags. Det eneste som kan være enda mer fristende, er å selge hele dritten, stappe penger i lomma og la andre overta stresset med stafettpinnen. Og skal jeg tippe, oppsto nok ikke den tanken helt nylig?
Mandag 1. juli ble det nemlig kjent at det børsnoterte energiselskapet Skandia Greenpower hadde kjøpt Motkraft for 36,5 millioner kroner. Cash, kontant på labben. Den 1. september skjedde overtagelsen – noe som innebærer at alle kundene hos «strømutfordreren» Motkraft nå er kunder hos Scandia Greenpower. Og de er ikke alene: Skandia Greenpower er på shopper’n og kjøpte nylig alle aksjene i Saga Energi, samt en portefølje på inntil 15.000 kunder fra Agva Kraft.
Det er imidlertid ingen grunn til at kundene til Motkraft skal hoppe av karusellen: Adm.dir. i Skandia Greenpower, Tommie Rudi, forsikrer i børsmeldingen at de vil videreføre Motkraft som egen merkevare og et rimelig utfordrerselskap i privatmarkedet, og at «både merkevaren og visjonen til Motkraft lever videre i styrket format». Kundene vil ikke oppleve noen endringer i form av pris eller vilkår som følge av oppkjøpet, og selskapet garanterer dagens kunder uendret pris og vilkår i hele 2 år frem i tid. Yeah, right …
Det er litt det samme som DNB-ledelsen sa til kundene i Skandiabanken, for som alle vet: Kapitalkrefter lyver aldri, og endrer aldri mening. Nei da. Sånn går det når dumme politikere gir bort hele samfunnet til børshaier.