For to år siden åpnet nye E39 mellom Kristiansand og Mandal, en etterlengtet firefelts motorvei, etter mange dødsulykker på europaveien.

Men den nye veien er så dyr å kjøre på at mange nå likevel velger å kjøre gamleveien.

For en personbil koster det nemlig 127 kroner å kjøre én vei på strekningen, mens det for en lastebil koster 381 kroner. Elbiler har halv pris i bomstasjonene, men rabatten skal reduseres til 30 prosent i oktober. En elbil må da betale 71 kroner.

Har du AutoPass-avtale, koster det imidlertid noe mindre, men fortsatt 101 kroner for personbiler. For lastebiler er prisen den samme.

– Jeg blir rett og slett forbannet over at det er mulig at det skal koste så mye penger å kjøre på en så kort strekning, sier ordfører Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP) i Lindesnes kommune til Nettavisen.

Mandal er kommunesenteret i Lindesnes kommune, og E39 er en viktig hovedfartsåre for sørlandskommunen.

I fjor valgte 47 prosent av trafikantene å kjøre på den gamle E39, som nå er fylkesvei, mellom Kristiansand og Mandal. Dette trass i at man sparer 20 minutter reisetid på nyeveien.

Inntektssvikten på den nye veien er nå beregnet til 130 millioner kroner.

I tillegg til bomstasjonene mellom Mandal og Kristiansand kommer bompenger i Kristiansand sentrum på toppen av det hele, etter at byvekst-avtalen der ble vedtatt.

Dermed må en bilist regne med å betale rundt 150 kroner én vei fra Mandal til Kristiansand sentrum.

– Her renner nasjonen over av penger, og så velger man ikke å legge ned det lille som skal til for å få en veibygging som er til fordel for samfunnet, sier Andersen, som rasende avslutter:

– Hvis jeg skal på besøk hos min far i Kristiansand, kjører jeg gamleveien. For å betale 300 kroner for å besøke familien, synes jeg er altfor mye.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.