I 2020 innførte EU en ny ordning med bøter for de bilprodusentene som ikke klarte å holde seg innenfor de nye utslippskravene.

Det skulle motivere for det første med å få ned utslippene generelt, slik at det ville lønne seg å selge flest mulig biler med lavt utslipp.

Og som en ekstra bonus: Salg av elbiler og ladbare hybrider ville dra snittet kraftig ned.

Nå strammer EU ytterligere inn. Fra neste år går snittgrensen for CO2-utslipp ned fra 116 gram/kilometer, til 93,6 gram/kilometer, skriver Broom.

Det stiller ekstra tøffe krav til bilprodusentene, og særlig to produsenter kan få betydelige utfordringer med å klare dette: Volkswagen og Ford.

De har i dag gjennomsnittlige utslipp på henholdsvis 123 og 125 gram/km.

En av grunnene til det er at de selger få elbiler, da det ikke er et satsningsområde for de to.

Fra tidligere vet vi at Volkswagen ett år måtte betale én milliard kroner, fordi utslippene da lå 0,75 gram/km over kravet.

Volkswagen, BMW og Renault er blant dem som har gått ut og oppfordret EU om å se på kravene på nytt.

De som ligger best an i forhold til 2025-kravene er ikke overraskende Tesla som kun selger elbiler. Kinesiske Geely Group (som står bak blant andre Volvo, Polestar og Zeekr) er også langt under kravene allerede og vil neppe ha noen problemer med å klare det som kommer.

 

Kjøp eboken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.