Dette er jo ikke akkurat noe nytt, og det skiller seg ikke fra utviklingen i andre land som har omfavnet «den grønne bølgen». Men en ny studie viser at Bidens klimapolitikk ikke virker.

Det kastes enorme beløp inn i det grønne skiftet for å forhindre at fantasien om klimakrise skal bli en realitet en gang i fremtiden. Men tiltakene virker ikke, og mer av det samme virker akkurat like dårlig.

Joe Bidens politikk har ikke den minste effekt på klimaendringene, og allikevel må noen fortsatt betale Fords tap på 130.000 dollar per elbil i første kvartal.

Dette skriver Holman W. Jenkins jr. i Wall Street Journal.

«Follow the Science» har vært mantraet til klimafanatikere over hele Vesten. Men vil de virkelig følge vitenskapen hvis resultatene ikke stemmer overens med visjonen?

En ny studie er publisert i velrennomerte Science:

Den undersøker 1500 «klimapolitiske» tiltak som er vedtatt rundt om i verden, og finner at bare 63 – eller 4 % – har ført til noen utslippsreduksjoner. Likevel anstrengte pressen seg for å forkludre studiens enkle lærdom, så la oss stave den:

Skatt på karbon reduserer utslippene. Subsidiering av «grønn energi» gjør det ikke.

Dette er som sagt ikke noe nytt; lignende resultater kom i en studie fra 2012 av Richard York fra University of Oregon. Konklusjonen var at alternative energikilder ikke kunne erstatte fossile energikilder.

I 2013 bestilte Obama-administrasjonen en studie av National Research Council, ledet av en senere nobelprisvinner. Konklusjonen var at grønne subsidier var et «dårlig verktøy for å redusere klimagasser og nå klimamålene».

I 2019 kom York med en ny studie som bekreftet konklusjonene fra 2012. Her var konklusjonen at fornybart riktignok kan utvide mengden av energikilder, men de erstatter ikke fossilt brensel.

Årsaken bør være åpenbar og velkjent for Documents lesere: Vindkraft og solenergi virker bare i perioder, mens energikilder må være stabile, pålitelige og on time. Batteribiler er en god løsning for enkelte, men ikke for alle. Dessuten er de mye dyrere i innkjøp, og bruktbilmarkedet har nesten kollapset.

Til tross for disse vitenskapelige rapportene har Biden (og de fleste europeiske land) pøst uendelige midler inn i grønne subsidier som altså ikke virker.

Biden kalte sin storsatsing for Inflation Reduction Act, et orwellsk begrep. Inflasjonen forklares alltid med utenforstående ting. Først var det covid-pandemien som fikk skylden. Men en mild pandemi fører ikke til økonomiske kriser.

Det er de hoderystende tiltakene som førte til krisen, og siden Biden-regimet delte ut så mye penger at folk ikke så poenget med å ta seg arbeid etter pandemien, var det stor mangel på arbeidskraft, noe som selvsagt presser opp både lønninger og priser.

Deretter var Putin og Russland årsaken, selv om prisøkningen på energi og veksten i inflasjonen startet lenge før invasjonen av Ukraina.

Nesten alle de mest populære klimatiltakene er komplett idiotiske.

Grønne energisubsidier subsidierer i første omgang ekstra forbruk av fossilt brensel for å produsere batterimineraler, vindturbiner og solcellepaneler. USAs politikk stimulerer spesielt store SUV-er, og de gir netto utslipp som er større enn for alle bensindrevne biler de eventuelt kan erstatte.

Når Washington bruker hundrevis av milliarder på å lokke noen bilister til å bruke elbiler, gjett hva? Det ender med å gjøre bensin billigere og mer tilgjengelig for andre forbrukere over hele verden.

Den geniale klimaløsningen er selvsagt å forby fossildrevne biler. Men hvem skal produsere biler hvis alle bilprodusenter går konkurs?

Spørsmålet er om Kamala Harris vil følge vitenskapen og ta hensyn til disse studiene. Jenkins tviler.

Kanskje vi burde si «hvis» hun velger å høre sannheten. For det er stor sjanse for at hun vil fortsette å kaste dine og mine penger på bålet for å unngå å måtte innrømme feil.

Det er vel liten grunn til å håpe at politikere i Norge og EU plutselig finner noen dråper av sunn fornuft og evnene til å bruke en kalkulator.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.