«Ricochet», 2023. Foto: Galleri Riis.

Hanneline Røgeberg bor og arbeider i New York. Hennes utstilling nå i Galleri Riis er litt av en nøtt å knekke. Den består av 13 malerier i ulik størrelse som er vanskelig å beskrive og tolke. Utstillingens tittel er «In Formation» og indikerer at billedprosjektet handler om en form for styring og organisering av den kreative prosessen. Etter å ha betraktet bildene er det vanskelig å forstå den anvendte tittelen. For i disse motivene er det ikke tegn til formasjoner eller organiserte formelementer. Hver billedflate flyter/svever av dempede farge-felter uten poengterte former eller flater.

At hvert enkelt motiv er basert på dronefotografi av landskap i stor høyde gir seg ikke ut fra den maleriske utformingen. Hverken fargebruken eller den flekkvise fordelingen av stofflighet antyder en landskapskarakter, snarere det motsatte. Mest av alt minner maleriene om konvensjonelle formuttrykk basert på abstraksjon/nonfigurasjon. Det er bare bruken av dronefotografier som teknisk støtte som gjør at kreativiteten blir annerledes, men den prosessen har da heller ingen sanselig innvirkning på selve maleprosessen.

At kunstneren bruker foto fra høytsvevende droner som utgangspunkt i maleprosessen er visstnok et viktig poeng. I følge henne representerer det forminskede og fjerne landskapet en frihet til å glemme land og landemerker. De er blitt nøytralisert og dermed uten «dramatiske formasjoner». På dette desinteresserte nivået er de nå tilgjengelige for den kunstneriske kreativiteten. Den skapende prosessen, sentrert omkring et opphøyet og distansert subjekt, får dermed lang vei å gå før den ender opp som malerisk informasjon.

Leser man kunstnerens redegjørelse på galleriets hjemmesider, om hennes skapende stadier, får man inntrykk av at hele kreativiteten handler om en triviell dekonstruksjon av kunstnersubjektet. Den samme trivialiteten speiler seg også i hennes malerier. Selv om impulsene i startfasen var høytflyvende og dristige, ender nedturen i en sprikende koloritt og malerisk kjedsomhet. Med tanke på utstillingens tittel «In Formation», virker det som om kunstneren har kjørt hele kreativiteten i revers.

«Fingerspitzengefühl», 2023. Foto: Galleri Riis.

«Skid», 2023. Foto: Galleri Riis.

Galleri Riis:
Hanneline Røgeberg, malerier
Varer fra 15/8 til 14/9, 2024

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.