Den ikoniske motorsykkelprodusenten Harley Davidson har besluttet å trekke tilbake sin nylig vedtatte policy for DEI.
Dette skjer etter omfattende kritikk fra selskapets tradisjonelle kundebase.
DEI står for diversity, equity, inclusion (mangfold, utfallslikhet, inkludering).
Avgjørelsen, som ble kunngjort i en pressemelding, innebærer at selskapet avbryter flere pågående prosjekter om LHBTQ+-spørsmål og feminisme, ifølge Fox News.
Bakgrunnen for endringen er en økende misnøye blant selskapets kjernekunder, som i hovedsak er konservative og mannlige sjåfører. Harley Davidson fikk et voksende image etter filmen Easy Rider fra 1969.
Misnøyen kulminerte etter at den høyreorienterte Bobby Starbuck avslørte deler av selskapets nye policyprogram, som blant annet inneholdt feministisk opplæring for hvite mannlige ansatte og deltakelse i Pride-arrangementer.
I en pressemelding sier selskapet følgende:
«Det er avgjørende for virksomheten vår at vi ansetter og beholder de beste talentene, og at alle ansatte føler seg velkomne.
Når det er sagt, har vi ikke hatt en DEI-funksjon siden april 2024, og vi har ikke en DEI-funksjon i dag. Vi har ikke ansettelseskvoter, og vi har ikke lenger mål for leverandørmangfold.»
Kid Rock dro fram rifla da ølprodusent innledet samarbeid med transe
Harley Davidson har et image som det mest maskuline av alle motorsykler, og en stor del av kundene er maskuline, koservative menn. Så mange undres hvordan de havnet på dette sporet. En av disse er Jesse Clay, tidligere spesialsoldat i Navy SEAL
– Jeg synes det er flott. Men de burde aldri ha endret seg i utgangspunktet.
Problemet startet når den tyske lederen Jochen Zeitz tok over som toppsjef. Men Bobby Starbuck startet et opprør og fikk støtte fra mange andre kunder.
–Målet vårt er å bringe fornuften tilbake på arbeidsplassen og bli kvitt denne typen initiativer, sa Bobby Starbuck til Fox News.