– Vi har prøvd fred i to år, nå er det krig, skriver Elon Musk på X. 

Siden verdens rikeste mann tok over det sosiale mediet har selskapet hatt en voldsom vekst i brukere. Det er økning i alt fra antallet brukere, aktive brukere, videoavspillinger og de fleste andre relevante parameter. Likevel sliter X (tidl. Twitter) med annonsørene, som holder igjen penger fra plattformen.

I dagens system fungerer det slik: Hvis du er en stor bedrift, setter du pengene dine inn hos et reklamebyrå som kjøper reklame for deg. Det kan kjøpes på Facebook, X, Instagram eller for den del i den lokale papiravisen. Men i midten av det frie markedet finner du Global Alliance for Responsible Media (GARM) og World Federation of Advertisers (WFA).

Nå har Elon Musk fått nok, og sier at han har prøvd fred og forhandlinger – nå går han til krig. Administrerende direktør Linda Yaccarino i X forteller at selskapet nå går til søksmålet på basis av «antitrust-lovgivning». Dette er lover med hensikt å forhindre monopoldannelser i markeder.

Hun skriver følgende i et innlegg på X: 

For å si det enkelt, folk blir skadet når idéenes marked undergraves og noen synspunkter ikke finansieres over andre som en del av en ulovlig boikott. Denne oppførselen er en skam for en flott industri og kan ikke tillates å fortsette.

Derfor har X i dag anlagt en antitrust-søksmål mot Global Alliance for Responsible Media (GARM), World Federation of Advertisers (WFA) og GARM-medlemmer CVS Health, Mars, Orsted og Unilever. Dette er ikke en beslutning vi tok lett, men det er en direkte konsekvens av deres handlinger. Den ulovlige oppførselen til disse organisasjonene og deres ledere kostet X milliarder av dollar.

Siden jeg kom til X, har jeg gjort det til min oppgave å fortsette å bygge en plattform der folk, merker og annonsører kan trives i vårt unike, dynamiske og trygge miljø. Og på grunn av dette engasjementet for våre brukere, har bruken nådd nye høyder, til tross for boikotten.

Ved å bruke en Twitter-beregninger: Aktive brukerminutter, tilbrakte folk 7,2 milliarder aktive minutter på plattformen i august 2022. I dag er dette tallet mer enn 9 milliarder, en økning på 25 %. Det samme gjelder for video – selv sammenlignet med i fjor, har daglige videovisninger økt med 45 % til 8,2 milliarder. X innoverer og vokser.

Vi har oppfylt og overgått forespørslene fra annonsører og grupper som GARM om nye verktøy, både for å forbedre annonsørkontroller og effektiviteten av våre produkter for å øke verdien for våre kunder.

 

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.

 

Er du lei av media som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.