Vi kjenner alle til de gule bussene som har kjørt barn til skolene i USA siden 1939. Fargen ble valgt fordi svart skrift på  gult var lettest å lese i halvmørke, og fordi den var iøynefallende på avstand og uvanlig nok til å bli assosiert med skolebusser og barn i gatene. Den ble med andre ord valgt for å holde skolebarna tryggere.

Hvem elsker ikke en gul skolebuss?

Presidentkandidat Harris bryr seg også om sikkerheten og helsen til barna våre og var derfor lederen og stemmen bak programmet, som har som mål å elektrifisere skolebusser over hele landet til en kostnad på 5 milliarder dollar over 5 år. Med dagens kurs er det ca. 54.504.300.000 norske kroner – småpenger i Biden-administrasjonens bunnløse pengebinge.

Programmet, lansert i 2022, var en del av en større innsats for å fremskynde overgangen til kjøretøy med null utslipp og redusere luftforurensningen i nærheten av skoler og lokalsamfunn. De nye, elektriske skolebussene skulle redusere klimagassutslippene, spare penger og beskytte barnas helse bedre.

– Hvem elsker ikke en gul skolebuss, spurte en overbegeistret Harris i 2022, da hun diskuterte milliardplanen som skulle redde amerikanske barn fra en tidlig død av lunge-, hjerne- og kreftsykdommer forårsaket av forurensende skolebusser.

Etter nok en fantastisk tale kastet hun seg rett inn i jobben med å elektrifisere skolebusser med samme kraft og driv som hun gjorde med å fikse den vidåpne grensen.

Det var en del av infrastrukturpakken Biden fikk gjennom i 2021, nok en bragd å legge til et presidentskap som vil gå inn i historien som et av de mest vellykkede siden USA ble etablert for nesten 250 år siden. Det er i hvert fall dét ekspertene og NRK vil fortelle oss.

Det er ikke lett å være grønn

Mange på den andre siden av Atlanterhavet har imidlertid en annen oppfatning, både når det gjelder Biden og Harris.

Biden and Harris, a spectacular failure

Kamala Harris’ fiasko med grønne busser til 5 milliarder dollar viser at hun ikke engang kan håndtere de små tingene, skriver New York Post i en leder.

– Fra grensekatastrofen og helt ned til de små tingene, er Demokratenes presumptive kandidat Kamala Harris’ merittliste, i likhet med president Bidens, preget av spektakulær fiasko.

– From the border disaster all the way down to the small stuff, presumptive Dem nominee Kamala Harris’ record, like that of President Biden, is one of spectacular failure.

I 2022 sto Harris i sentrum og skrek om hvor fantastisk det var at myndighetene var klare til å bruke rundt 5 milliarder dollar over fem år på å bygge elektriske skolebusser, skriver The Post.
To år senere er det færre enn 7 prosent av skoldistriktene som var med i programmet, som har faktisk fullført overgangen til elektriske kjøretøy.

Et stort antall distrikter har trukket seg fra programmet fordi skolestyrene motsatte seg det, eller på grunn av de kostbare oppgraderingene av infrastrukturen som er nødvendig for å lade bussene.

Prosjektet har aldri vært økonomisk fornuftig, skriver The Post. En rektor sa at programmet gir bare økonomisk mening hvis bussene blir betalt med tilskuddene de fikk fra regjeringen. Uten, er kostnadene så uoverkommelig at det ikke er verdt det.

Det var avisen Washington Free Beacon som først rapporterte om fiaskoen.

Basert på EPAs tall koster en ny skolebuss under Clean School Bus-programmet opp mot 370.000 dollar, mer enn tre ganger så mye som en tradisjonell dieselbuss. Det innebærer at kostnaden for å erstatte hele USAs flåte på 547.000 skolebusser med elektriske alternativer vil overstige 202 milliarder dollar, skriver The Beacon.

Leder for skoledistrikt Modoc Joint Unified School District i Nord-California, Tom O’Malley, sa i et intervju at de trakk seg fra programmet i mars 2023, fem måneder etter at det hadde blitt valgt ut til å motta 2,4 millioner dollar for seks elektriske busser.

Dyre busser som ikke takler kalde værforhold 

O’Malley sa at EPAs finansiering ikke var nok, da bussene var dyrere enn anslått og ville ha kostet distriktet hans hundretusener av dollar, selv om programmet var ment å gi gratis busser. Men han understreket at problemene med elbussene i landlige og kalde værforhold var et enda større hinder:

– Det er veldig kaldt her om vinteren – og det er kaldt her omtrent ni måneder i året. I utgangspunktet får vi beskjed om at vi ikke kan bruke varmeapparatene, noe som betyr at vi ikke kan tine vinduene fordi de bruker for mye batteristrøm.

– Så vi ble fortalt at de kunne kjøre 320 km på en lading, men folkene ute i felten fortalte oss at de kunne kjøre 112 km med en fullastet buss. Det fungerer bare ikke.

En leder for et annet skoledistrikt nord i California forteller at de ikke mottok finansiering for elektriske busser, men hadde samme bekymringer som O’Malley. Robert Smudde, som er leder for Lakeland skoledistrikt i Wisconsin, sa til The Beacon at de trakk seg fra programmet nettopp på grunn av spørsmålene om infrastruktur, rekkevidde og ytelse i kaldt vær.

De har ikke råd til å være et testobjekt for denne typen teknologi, sa han.  Lakeland avviste til slutt føderale tilskudd verdt nesten 4 millioner dollar for 10 elektriske busser ett år etter at Harris utnevnte skolen til å delta i programmet.

The Beacon skriver om flere distrikt som har avvist føderale tilskudd verdt millioner og de fleste har de samme bekymringene. I et dokument fra EPA som avisen fikk tilgang til, var begrunnelser for å trekke seg fra programmet bekymringer knyttet til kaldt klima, teknologi og økte infrastrukturkostnader.

Det er slik venstreradikale fanatikere tenker

New York Post skriver til slutt at det er mer enn utrolig at Harris, i en tid da USAs skoler står overfor enorme problemer, velger å prioritere et feilslått program som sender millioner til distrikter som ikke engang kan bruke pengene.

– Resultatene fra nasjonale prøver har stupt, vold og kaos herjer i de offentlige skolene og ideologene i lærerforeningene har tatt kontroll over utdanningsprosessen.

Det er slik venstreradikale fanatikere som Harris tenker, skriver The Post. Det tragikomiske her er at hun og resten av Team Biden ikke engang klarte å håndtere dette skikkelig – men likevel fortsetter å dele ut fjell av penger til programmet.

Det som er enda mer tragikomisk, er at den enorme propagandamaskinen på venstresiden har startet det som kan bli et vellykket oppdrag for å få Kamala Harris inn i Det hvite hus. Norske medier er intet unntak.

Desperate tider krever desperate tiltak, og de kommer til å bruke dem alle. Hvis det skjer, vil grønne skolebusser være det minste av USAs problemer.

Elektriske lastebiler er enda dummere enn elektriske biler

Kjøp «Europas underlige død» her.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.