Palestineren Ahmed Tobasi fikk oppgaven med å åpne årets Olavsfest i Trondheim. I likhet med festivaldirektør Steinar Larsen brukte han talerstolen ved nasjonalhelligdommen, Nidarosdomen, til Israel-kritikk. Direktøren påsto at Israel er en apartheidstat som driver folkemord, og at det var kong Olav som vant slaget på Stiklestad. Det ble også servert blasfemisk teater: Slaget på Testiklestad, hvor herren fiser over folket.

Festivaldirektør Steinar Larsen synes det er på sin plass både at Olavsfest snakker rett fra levra når det gjelder krigen i Gaza, og at det er plass til teater som tøyser med religion under åpningsseremonien for årets fest for Olav den hellige. Det vil si direktøren for Olavsfest synes totalt ukjent med både Olav, Norges evige konge, og historien som har formet Norge:

– Vi må ikke ta oss selv så jækla høytidelig. Som jeg sa da jeg introduserte dem (Testiklestad), så gikk det jo bra til slutt. Olav vant jo faktisk slaget, sier Larsen til Adresseavisen.

Nei, direktør Larsen. Olav Haraldsson vant slett ikke slaget. Han tapte slaget på Stiklestad, men vant nasjonen, for ved med sin død å fullføre kristningsverket og bli Norges evige konge. Et avgjørende martyrium, en parallell til Jesu’ død på korset, mener mange. Er det mulig at direktøren for Olavsfestivalen ikke vet såpass om mannen som har gitt navn til hans egen festival, og nordmenn vår kristne historie og kultur? Eller er vår tusenårige arv bare tøys for ham?

Ateist og tidligere aksjemegler Steinar Larsen liker visst å omgi seg med muslimer. Her er Olavfest-direktøren sammen med stortingspresident Masud Gharahkhani, og kvinnelig imam Seyran Ateş ved åpningen i 2023. Foto: Bente Haarstad.

Muslimer har åpnet Olavsfest tre år på rad

I fjor var det en muslim fra Iran, stortingspresident Masud Gharahkhani, som åpnet olsok-festivalen ved Nidarosdomen, mens det i år  var en araber fra Judea og Samaria. I 2022 var det også en muslim som åpnet Olavsfestivalen, Abid Raja fra Pakistan, men da var det tidligere NRK-journalist Petter Myhr som var festivaldirektør.

Årests festivalåpner, Ahmed Tobasi, er født i Jenin på det som NRK omtaler som Vestbredden, og han ble som 17-åring fengslet av israelske myndigheter i fire år, fordi han ble ansett som en sikkerhetsrisiko. Denne dommen gjør at han fortsatt nektes innreise i USA, fordi de anser ham som en terrorist, ifølge det han selv fortalte i et intervju med en amerikansk universitetsavis tidligere i år. Der forteller han også hvor ille det er for palestinske arabere siden de ikke får reise noe sted, ikke engang til andre arabiske land, og om hvordan han selv plutselig befant seg i Norge. Hvor han fikk asyl, utdanning som skuespiller og norsk statsborgerskap etter bare tre år.

Tobasi var kanskje ikke så veldig forfulgt, for han flyttet tilbake til Jenin etter å ha fått norsk statsborgerskap. Hvor han er kunstnerisk leder for en arabisk teatergruppe. Men han driver også med teater i Norge og oppgir Oslo som bosted på sin facebookside. For øvrig ble årets åpner av Olavsfest også fengslet av israelske myndigheter så seint som i desember 2023, sammen med andre fra det arabiske teaterets ledelse. Siden Tobasi er norsk statsborger så ble han løslatt dagen etter, mens andre i gruppen visstnok fortsatt sitter i israelsk varetekt.

Teateret kaller seg The Freedom Theatre, ettersom de på tross av den angivelige vanskene med å reise, turnerer hyppig i Vesten og da tydeligvis må ha et engelsk navn, og selv om Vesten ifølge årets olsok-åpner er noe negativt i likhet med Israel og USA, ifølge intervjuet nevnt over. Der han stadig er på kollisjonskurs med seg selv. Som at han og palestinerne er mot nasjonalisme, nasjonale flagg og grenser, tydeligvis bortsett fra når det gjelder palestinere. Og som slett ikke vil utrydde jødene, selv om han vil utslette Israel. Da skal jødene liksom plutselig leve i fred sammen med araberne i et eneste stort arabisk Midtøsten, og for denne lykkelige multikulturen viser han til USA som eksempel.

Årets Olavsfest-åpner sammen med de arabiske studentene som først ble nektet visum, men som så fikk likevel. Hensikten er å påvirke nordmenn gjennom teater. Skjermdump.

Tobasis magiske reise til Norge endte med at han ikke bare fikk asyl, men også utdanning og jobb ved Nordic Black Theatre i Oslo. De har i over 15 år samarbeidet med The Freedom Theatre, og fikk nylig midler fra Oslo kommune til å styrke utvekslingen. Planen var å hente ni studenter fra dette teateret for palestina-aktivistisk teaterturne i Norge, men de seks som ikke hadde israelsk pass ble tidligere i juli nektet visum. Akk og ve, men norske teaterfolk vet hvilke knapper de skal trykke på, inkludert ambassadene i Jordan og Libanon, så nå får også disse araberne komme til Norge. Selv om UD fryktet at de ikke ville dra hjem igjen. Kanskje ikke før de også får norsk statsborgerskap? For øvrig er de allerede i Norge. Tirsdag ankom de Tromsø og Karlsøy for å starte sitt påvirkningsarbeid i Norge.

Blasfemi ved nasjonalhelligdommen

Olavsfest er en festival tilknyttet vår nasjonalhelligdom Nidaroskatedralen, og ment til ære for vår nasjonalhelgen, Olav den hellige, Norges evige konge. Festivalen fra 1963 het opprinnelig Olavsdagene, deretter Olavsfestdagene, og nå altså bare Olavsfest, og Olav den hellige er helt fjernet fra logo og program. Avkristningen har skjedd gradvis, men tok for alvor fart i 2023, da Steinar Larsen var ansatt som ny direktør. Han er erklært ateist, tidligere aksjemelger, og omga seg og programmet med muslimer fra første stund. I år ble festivalen attpåtil innledet med hån av kristne og vår kristne kultur. Det vil si utdrag fra teaterstykket «Slaget på Testiklestad – 10 år i rumpelyset».

Egenreklame for teaterstykket om Slaget ved Testiklestad, som i sommer er vist på Trøndelag folkemuseum Sverresborg, og ved åpningen av Olavsfest. Skjermdump.

Vi så ikke innslaget, men sett det omtalt som blafemisk og kan sitere fra programmet for stykket:

«Historien går sånn cirkum skrotum sånn: Norge er kristna med tvang, men nå har en ny konge funnet sin plass i kongerekka – Herre Kong Sverre. Hans valgspråk er: “Føkk kyrkja, kvitekrist og Paven i Rom(pa), makta vil eg ha sjølve!” Ja, når det kommer til psykisk maktsjukdom, så kan Kong Sverre måle mage med selveste Stjerna Solberg, og alle vet at den er stor. På veg te Stiklestad for å plante en symbolsk knyttneve i trynet på Den Flinke Bispen, og sette presteskapet på plass en gang for Allah, skal Kong Sverre berre, berre, lasse, berre natteraste på Garden Ful.»

Eller som de skrev da nyoppsetningen ble lansert før jul:

«Fetta er ute av smekken!
Tidenes cumback er et rektum, årsak faktum.»

Forstillingen er produsert av Nye Hjorten Teater, et privat teater i Trondheim initiatert av Ole Robert Reitan, medeier og sjef i Reitan AS, konsernet som blant annet står bak Rema-butikkene. Konsernet er kanskje mer glad i muslimer enn Norges tusenårige, kristne kultur? I fjor delte de i hvert fall ut prisen Årets Ladejarl til Rabia Kahn, som fikk 2 millioner kroner for sitt bidrag for mer inkludering. Utnevnelsen ble gratulert av Pakistans ambassade.

Om Rabia, Reitan og Pakistan feirer olsok er mer uvisst.

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.