Det svenske forsvaret lover nå at Sverige vil kjempe «til siste hen». Dette melder Fria Tider.
Etter NATO-medlemskapet har det svenske forsvaret (Försvarsmakten) modernisert budskapet sitt. 28. juli lanserte etaten en annonsekampanje i avisen Svenska Dagbladet som vekker kritikk.
Det svenske forsvaret vil kjempe for ikke bare seksuelt mangfold, men også for et mangfold av kjønn: Han, hun og hen. De lover at som NATO-medlem vil Sverige kjempe «til siste hen»:
«Vi kommer kämpa till siste hen. Vi är stolta över att försvara Sverige, våra allierade och vår rätt att identifiera oss precis som vi vill», står det å lese i en stor annonse.
Det er imidlertid ikke en del av deres oppdrag å drive politiske kampanjer om innenrikspolitiske spørsmål.
Svensk politiker vil utvikle kunstig livmor og «ei framtid uten graviditeter»
Fria Tider påpeker at en av dem som stiller spørsmål ved at det svenske forsvaret bruker offentlige midler på politisk opinionsdannelse, er riksdagsrepresentanten Stefan Olsson (M).
«Står det i Försvarsmaktens reguleringsbrev at etaten skal drive kjønnsfornektende kampanjer? Jeg tror ikke det», skriver Olsson på X, tidligere kjent som Twitter.
«Det svenske forsvaret har lenge arbeidet for å fremme mangfold og inkludering. Denne kampanjen er et ytterligere skritt i retning av å vise hvor viktig det er å anerkjenne alles like verdi. Vi tror at mangfold styrker forsvaret vårt og gjør oss bedre rustet til å møte framtida», sier Johan Landeström, markedssjef i Försvarsmakten, i en pressemelding.
Kampanjen vil være synlig under Pride 2024, utendørs, på sosiale medier og i trykte medier. Under Stockholm Pride vil forsvaret også delta med aktiviteter og foredrag for å støtte LHBTQ+-miljøet.