Helt siden 2011 har Stavanger hatt stempel på seg for å være Porsche-byen i Norge. Nå kan tittelen kanskje stå for fall. For i fjor gikk Porsche Center i Stavanger med 18,5 millioner kroner i minus.

Dette skriver Stavanger Aftenblad. Årsregnskapet for 2023 viser sviktende salg og en elendig bunnlinje. Salget falt med hele 80 prosent fram til september 2023. Blant annet ble dette forklart med innføringen av MVA for batteribiler som kostet over 500.000 kroner.

Aldri før har resultatet vært så lavt. Salgsinntektene sank fra 542,2 millioner kroner til 400 millioner kroner. Kostnadene ble redusert fra 510,8 millioner kroner til 418,6 millioner kroner.

Året før hadde de et overskudd på 15,9 millioner kroner. Resultatet har dermed stupt med 34,4 millioner kroner på ett eneste år.

– Porsche Center Kristiansand ligger også inne i det samme regnskapet. Jeg har ikke tilgang til de eksakte tallene her hvor jeg befinner meg nå, men jeg vil tro at Porsche Center Stavanger står for cirka 10 millioner av de 18,5, skriver plassjef på Porsche Center Stavanger, Bård Stene, i en sms til Aftenbladet.

Nybilsalget har falt med hele 27 prosent. Porsche mener mangel på nye batteribiler er hovedårsaken.

– For Porsche har det vært et år med kraftig tilbakegang i Norge ettersom det i 2023 ikke har kommet nye volummodeller med elektrisk drivlinje tilpasset det norske markedet.

Håpet er nå batteribilen Macan, en elektrisk SUV i mellomklassen, som lanseres i år og forventes til Norge i september til en minstepris fra litt under 900.000 kroner.

Samtidig forventer selskapet et mer utfordrende marked i år.

Høy inflasjon og rentenivået fører til svekket kjøpekraft, skriver de i årsberetningen.

Samtidig legger de håp i at norsk økonomi er sterk og arbeidsledigheten er lav. Men folk tenker seg nok nøye om før man kjøper en bil til nesten én million kroner med dagens matpriser og høye rentenivå.

Det er også ikke særlig positivt at den norske kroneverdien beveger seg mot et bunnivå, noe som gjør alle former for import dyrere.

I tillegg stuper prisene på brukte batteribiler, noe som gjør lysten til å kjøpe nye biler mindre. Også Tesla har flere ganger satt ned prisene på nye biler, noe som presser prisene i bruktmarkedet ned.

Tesla setter prisene på sine biler kraftig ned

Porsche kom med sin første rene batteribil, Taycan, i 2019. Bilen ble våren 2023 beskrevet av Kapital som en «fattigmanns-Porsche». Dette endte med at mange ble tvunget til å selge bilen, med store tap, siden de hadde kjøpt en bil de egentlig ikke hadde råd til, særlig ikke da rentene steg, inflasjonen vokste og prisene på mat og strøm gikk rett i taket.

Styret mener de er forberedte på den vanskelige tiden som kommer.

– Selskapet er godt rustet finansielt til å håndtere en tid med et mer utfordrende marked og redusert etterspørsel etter selskapets produkter, skriver de.

Les også:

Nok en batterifabrikk går mot konkurs

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.