EU har vedtatt en frist for hvor lenge det skal være lov å selge biler med bensin- og dieselmotor i unionen: Nemlig frem til 2035.

Fra bilbransjen har det (ikke overraskende) vært sterk motstand. Men tidligere i år gikk presidenten i European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Renault-sjef Luca de Meo, ut med at de ikke vil motsette seg et forbud, skriver Broom.no.

– Vi motsetter oss ikke 2035. Nå må vi komme i gang, sa de Meo.

Han understreket at et forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2035 er gjennomførbart, men sa samtidig at det må gjøres under riktige forutsetninger.

Det jobbes blant annet med innføring av såkalt e-fuel. Kort forklart er dette et syntetisk drivstoff som er laget av karbonfangst og hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder.

Produksjonsprosessene for e-fuel i dag er kompliserte, dyre og energikrevende, noe som resulterer i svært høy literpris. I øyeblikket er e-fuel inntil 5-10 ganger dyrere enn diesel og bensin.

Håpet er at kostnadene vil gå kraftig ned når man har funnet ut hvordan man kan produsere e-fuel mest mulig effektivt, og dermed kan øke volumet betraktelig, men sjansen for at det er du som forbruker som må betale i dyre dommer for dette, er gigantisk.

Norske politikere har lenge jobbet med en målsetning som handler om at det bare skal selges biler med nullutslipp fra 2025. Men i dette ligger det foreløpig ikke noe forbud mot bensin- og dieselbiler.

Slik det ser ut nå, er det også svært usannsynlig at alle nybiler som selges neste år ikke har utslipp. Elbilandelen ligger så langt i år på 85 prosent, det betyr at relativt mange fortsatt vil ha bil som går på bensin eller diesel.

 

Kjøp «Europas underlige død»!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.