Batteriprodusenten Varta tar radikale grep, og velger en prosedyre som skal forhindre at et såkalt operasjonelt levedyktig selskap sklir ut i konkurs. Porsche spiller også en rolle.

Det sterkt kriserammede tyske batterikonsernet Varta ønsker å tvinge eksisterende aksjonærer ut av selskapet i kampen for å overleve. I tillegg skal kreditorene gi avkall på en stor del av sine penger og krav; blant dem er det allerede begynt å danne seg motstand mot selskapets planer, skriver Stuttgarter Zeitung.

Varta skylder angivelig banker og andre kreditorer opp mot 6 milliarder euro. Dette var en av grunnene til at aksjekursen stupte da Frankfurt-børsen åpnet mandag morgen.

Ifølge avisen kan Porsche og tidligere majoritetseier Michael Tojner gå inn i Varta dersom andre investorers aksjer i selskapet blir nedskrevet til 0 kroner i verdi.

Hvis Varta AG går konkurs, vil det ikke være den første av sitt slag som rammer bilindustrien i år. Felgprodusenten BBS er i ferd med å gå konkurs for femte gang, Fisker Inc. er på vei i samme retning, og et annet lite tysk bilselskap har allerede gått konkurs for andre gang.

Det som virkelig rammer tysk bilindustri, er kravet om overgang til batteribiler. Det er en gryende motstand blant flere store bilprodusenter mot de evige klimakravene fra både tyske myndigheter og EU.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.