Åtte personer er innlagt på sykehus etter at et sykkelbatteri eksploderte i en leilighet i Malmö. To av de skadde er politifolk, og minst én av dem var blant de første på stedet etter alarmen. Dette melder SVT.

Alarmen kom ved 12-tida torsdag 18. juli. Ifølge politiet var det et sykkelbatteri som eksploderte. I forbindelse med dette startet det en brann i leiligheten.

«Det er et litiumbatteri som har brent. Det avgir hydrogenfluorid, som ikke er bra å puste inn», uttaler Håkan Månsson, vakthavende befal ved redningstjenesten i Sør.

En politimann pustet inn den giftige røyken og har blitt sjekket av ambulansepersonell og kjørt til sykehus. Sju andre personer, deriblant et barn og en annen politimann, er også tatt inn til kontroll. Alle har mindre skader, ifølge den regionale skadeinformasjonen.

Leiligheten der eksplosjonen skjedde, ble fullstendig utbrent i den påfølgende brannen. Brannen spredte seg også til leiligheten over.

«Da vi kom til stedet, var alle ute av leiligheten. Røyken hadde trengt inn i trappeoppgangen, og folk evakuerte spontant», forteller Håkan Månsson til SVT. Han maner til forsiktighet når det gjelder lading av batterier innendørs.

En gjennomgang av farene ved litium­batterier i kjøretøy og fartøy

«Folk lader alt mulig med litiumbatterier. Det kan være mobiltelefonen, sykkelbatteriet, datamaskinen eller noe annet», sier Månsson. «Tommelfingerregelen er at du ikke bør lade noe uten tilsyn, for eksempel om natta. Du bør heller ikke lade på varme steder, for eksempel i senga».

Antallet branner og branntilløp knyttet til lading av elektriske apparater har økt kraftig de siste fem årene, i takt med at vi får stadig flere oppladbare produkter.

Ifølge statistikk fra Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) oppstod det 55 branner eller hendelser som involverte batterier eller batteriladere i Sverige i 2018. I 2023 var det tilsvarende tallet 110, altså en fordobling.

Litiumion-batteriene som i dag brukes i et økende antall produkter som elsykler, sparkesykler, datamaskiner og verktøy, brenner kanskje ikke oftere enn andre produkter. Men når de gjør det, går prosessen ekstremt raskt, og konsekvensene kan bli omfattende. Det sier Per Samuelsson, avdelingsdirektør ved Elsäkerhetsverket.

«Hvis et litiumbatteri tar fyr, utvikler brannen seg veldig raskt. Det kan nesten betraktes som en eksplosjon. Det skjer en kjemisk kjedereaksjon som skaper en veldig høy temperatur som gjør at batteriet nærmest selvantenner», forklarer Samuelsson.

Brennende litiumbatterier er også vanskelige å slukke, og batteribranner kan spre seg raskt.

Avisen Sydsvenskan skriver at Region Skåne i juni i år kunngjorde at det ikke lenger er tillatt å ta med store oppladbare litiumion-batterier inn i deres lokaler. Hensikten er å øke brannsikkerheten og ivareta sikkerheten til pasienter, ansatte og besøkende.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.