Den svenske folkesangeren Emma Härdelin fikk stemmen sin «stjålet» i en sang om gjengkriminalitet i Stockholm. Dette melder SVT.
Det hele skjedde under en episode av podcasten Blue Monday, noe Svenska Dagbladet var først ute med å fortelle om. I løpet av episoden testet programlederen den nye musikktjenesten Udio, som kan lage sanger ved hjelp av kunstig intelligens (KI). Programlederen ville prøve å lage en folkesang.
Resultatet ble en sang med en stemme som var nesten identisk med stemmen til Härdelin. En annen musiker hørte dette og gjorde henne oppmerksom på saken.
«Jeg ble veldig opprørt. Hvem skal bruke stemmen min til noe jeg ikke vil være en del av?» sier Härdelin. Hun kontaktet Garmarnas plateselskap, som sjekket med advokatene deres.
«Vi skal snakke videre og se hva vi kan gjøre», uttaler Emma Härdelin.
Når kunstig intelligens skaper tekst, musikk eller bilder skjer dette ikke i et vakuum. KI trenes på eksisterende verk som er blitt skapt av virkelige mennesker.
Bruk av andres stemme er i dag ikke lovregulert, så «stemmetyveri» befinner seg foreløpig i en juridisk gråsone.
Lydbøker lanseres med fortellerstemmer basert på kunstig intelligens
Illustratør: Kunstig intelligens vil «utradere hele mitt yrke»
Karin Inde, leder for det svenske Musikerförbundet, betrakter dette som «tyveri». Hun er bekymret for utviklingen av kunstig intelligens sett fra musikernes og komponistenes ståsted. Härdelins situasjon er høyst aktuell, og ikke unik.
Inde forteller at den KI-baserte musikktjenesten Udio for noen uker siden også ble saksøkt av RIAA (den amerikanske bransjeforeningen for de store plateselskapene) for brudd på opphavsretten.
«Selskapene har bygget opp enorme økonomiske verdier, noe som ikke kommer musikere og musikkskapere til gode», uttaler Inde til SVT.
Musikerförbundet hjelper sine medlemmer med å inkludere KI-klausuler i kontraktene sine og oppdaterer gamle kontrakter. I disse står det tydelig at de ikke tillater KI-trening på materialet deres uten en særskilt forhandling. Organisasjonen jobber for å få politikerne til å innse at musikere og musikkskapere for tida blir ranet.
«Det er ganske tøft fordi teknologisektoren er større og sterkere enn oss. De virker uinteresserte i å finne kompensasjonsløsninger», forteller Karin Inde.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!