Transnasjonale selskaper har slått seg sammen i noe de kaller Global Alliance for Responsible Media’s (GARM) Steer Team for å kontrollere at konservative stemmer ikke kommer til orde.

Justiskomiteen i Representantenes hus presenterte en rapport onsdag som viser hvordan storkapitalen bekjemper ytringsfriheten.

«Gjennom GARM deltok store selskaper, reklamebyråer og bransjeorganisasjoner i boikottaksjoner og andre koordinerte tiltak for å demonisere plattformer, podcaster, nyhetskanaler og annet innhold som GARM og dets medlemmer mente var ugunstig», heter det i rapporten. «Dette samarbeidet kan føre til at forbrukerne ikke får tilgang til et mangfold av innhold og synspunkter.»

GARM, et initiativ fra den mektige World Federation of Advertisers (WFA), har en enorm markedsmakt i reklamebransjen. Rapporten «GARM’S Harm: How the World’s Biggest Brands Seek to Control Online Speech» avslører fellende bevis på GARMs potensielt ulovlige atferd.

Det er ikke selskapene selv som er bekymret. To av dem vitnet i Kongressen og det de sa var stikk i strid med det som står i rapporten. Det er dessuten bare konservative som ivaretar ytringsfriheten. Venstresiden bryr seg ikke. Det er jo ikke de som blir rammet.

GARM laget indekser over nettsteder som skulle svartelistes. Det er akkurat som inkvisisjonen under 1500-tallet, bare mye mer omfattende. GARM var et nytt bekjentskap. I Storbritannia gjør GDB og News Guard samme jobben.

En av GARMs foreslåtte løsninger for å kontrollere annonseringen på nyhetsmedier var å lage et system der bare «legitime nyheter» fikk støtte, og der alle annonseinntekter ble styrt bort fra såkalte «desinformasjonssider». For å klassifisere «legitime nyheter» gikk GARM utenfor Steer Team og henvendte seg til eksterne organisasjoner som Global Disinformation Index (GDI) og NewsGuard.

GDI er en britisk ideell organisasjon hvis «kjerneprodukt» er en «dynamisk eksklusjonsliste». Denne listen kan brukes av plattformer, merkevarer, byråer og andre til å lage sine egne eksklusjonslister. GDI hevder på sine nettsider at de er nøytrale og uavhengige, men dokumenter som komiteen har gjennomgått, tyder på noe annet. Basert på en studie fra 2022 identifiserte GDI de «mest risikofylte nettstedene», eller de som viste «størst risiko for desinformasjon». Disse ti nettstedene inkluderte New York Post, Reason Magazine, RealClearPolitics, The Daily Wire, TheBlaze, The American Conservative, The Federalist og The American Spectator. På listen over «minst risikofylte nettsteder» finner vi derimot venstreorienterte nyhetskilder som BuzzFeed News og HuffPost.

NewsGuard har også blitt gransket for å bruke feilaktig faktasjekk i sitt arbeid – for eksempel ved å flagge nøyaktige historier om teorien om COVID-19-laboratorielekkasje og en sykehuseksplosjon i Gaza som følge av en feilaktig avfyrt Hamas-rakett som feilinformasjon. NewsGuard retter jevnlig søkelyset mot konservative medier med det påståtte målet å begrense annonseinntektene.

I Norge har vi Faktisk.no som eies av de store mediehusene. Ikke rart de ikke vil skrive om GARM og NewsGuard.

GARM viser gjennom sin opptreden at de anser ytringsfrihet som en trussel. Da Elon Musk kjøpte Twitter ble det øyeblikkelig erklært annonseboikott.

Ifølge et GARM-medlem anbefalte GARM sine medlemmer å «stoppe all betalt annonsering» på Twitter som en reaksjon på Musks oppkjøp av selskapet. GARMs interne dokumenter viser at GARM ble bedt av et medlem om å «arrangere et møte og høre mer om [GARMs] perspektiver på Twitter-situasjonen og en mulig boikott fra mange selskaper». GARM holdt også «omfattende debriefing og diskusjon rundt Elon Musks [sic] overtakelse av Twitter», noe som ga rikelig anledning til å organisere boikotten. GARM skrøt av å ha «tatt Elon Musk», og «[s]iden da lå [Twitter] 80 % under inntektsprognosene».

Det ufattelige er at medier og selskaper har kunnet engasjere seg i kaldkveling av ytrings- og pressefriheten uten den minste dårlige samvittighet. De har for lengst gått over grensen hvor de føler dårlig samvittighet.

GARM fungerer heller som en pitbull som angriper de som avslører FBIs sensur og konspirasjon mot Trump.

GARMs bekymring over Musk ser ut til å ha sammenheng med hans oppfatninger om New York Posts publisering av Hunter Bidens bærbare datamaskin. Forfatteren av den rapporten, Emma Jo Morris, er nå Breitbarts politiske redaktør.

Komiteens rapport sier at «et medlem av GARM Steer Team uttrykte bekymring for at Musk skulle avsløre sannheten om hvordan Twitter tidligere ble brukt til å sensurere historien om Hunter Bidens bærbare datamaskin og Biden-familiens påvirkningshandel, og beskrev Musks posisjon som en «åpenlyst partisk holdning».

En kongressrapport i juni 2024 avslørte den partiske opprinnelsen til innsatsen for å diskreditere laptop-historien, og fant at CIA blandet seg inn i valget i 2020 ved å samarbeide med Biden-kampanjen for å diskreditere Hunter Biden laptop-historien, og validerte Morris rapportering.

Når e-tjenester, medier og transnasjonale selskaper samarbeider sømløst kaller vi det for et korporativt samfunn. Det var samfunnsmodellen Benito Mussolini kjempet for.

Nå har den overtatt Vesten.

GARM gikk etter Spotify og truet dem fordi de slapp til Joe Rogan som sa at covid19 var menneskeskapet i et laboratorium. Hvem ba GARM true Spotify?

Justiskomiteens rapport avslørte også GARMs koordinerte innsats for å bringe den populære podkasteren Joe Rogan til taushet på grunn av hans meninger om covid-19-vaksinen. Den lyder som følger:

På oppfordring fra sine medlemmer truet GARM og Steer Team Spotify på grunn av påstått feilinformasjon i Joe Rogans podcast, The Joe Rogan Experience, fordi Rogan uttalte en mening om at unge, friske mennesker ikke trenger å ta COVID-19-vaksinen. GARM innrømmet til og med at de handlet utenfor rammene for sitt arbeid med merkevaresikkerhet, og forklarte til et av medlemmene at «[m]erkesikkerhet er noe annet på Spotify enn på for eksempel Facebook Newsfeed, fordi merkevarer ikke blir satt inn i» podcasten. Med andre ord kunne selskapene enkelt velge om de ville annonsere i eller unngå Rogans podkast, og GARM hadde derfor ingen rett til å blande seg inn i Spotifys beslutning.

GARM innrømmet til og med at det kunne få antitrust-implikasjoner å bli tatt, da GARMs leder og grunnlegger Rob Rakowitz sa til et GARM-medlem at han «ikke offentlig kan råde alle klienter til å gjøre X – da havner vi i trøbbel på grunn av konkurransebegrensende og hemmelig samarbeid». For å komme rundt dette problemet tilbød Rakowitz å «hjelpe [merkevarer] med å formulere et [synspunkt] 1:1». Selv om Rakowitz forvekslet medlemmene i bransjeorganisasjonen med «kunder», er en slik koordinert handling i strid med antitrustloven.

Justiskomiteen tenker å ta GARM på antitrustloven mot kartellvirksomhet. Det virker som de burde tas for mye mer.

Hvor lenge skal det undergravende arbeidet få pågå? Men en økende andel amerikanere stoler ikke lenger på mediene. De har oppdaget sensuren.

 

https://www.breitbart.com/politics/2024/07/10/house-judiciary-committee-report-exposes-shadowy-corporate-coordination-to-silence-conservatives/

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.