Flere bilprodusenter har de siste månedene rapportert om mye lavere etterspørsel etter elbiler enn beregnet.
Nå begynner det å få store konsekvenser. VW-konsernet, som blant annet eier Audi, sier at de kan stenge fabrikken i Brussel, Belgia, skriver TV 2.
Bilprodusentene har følgelig flyttet fokus over på bensin- og dieselmodellene.
Hvis fabrikken i Belgia stenger, vil det være første gang siden 1988 at VW-konsernet går til så drastiske steg. Selv ikke da det stod på som verst under «Dieselgate», var det behov for slike tiltak.
Men overgangen til elektrifisering har vært kostbar – med store investeringer både knyttet til utvikling av bilene og selve produksjonen – noe som det grønne skiftet ikke kalkulerte med.
Det har ført til at elbil i dag koster langt mer enn det smaker.
Det er bare snaut tre år siden Audi annonserte at de fra 2026 utelukkende skulle presentere nye biler med helelektrisk drift.
Men i vinter snudde de på hælen og skrotet rett og slett den ambisiøse elbil-satsingen.
Audi ønsker i stedet å ha fokus på nye modeller med forbrenningsmotor, samt ladbare hybrider.
Men annerledeslandet Norge tar ikke hintet.
Fra 1. januar i år kuttet Audi i Norge salget av samtlige av sine modeller med forbrenningsmotor, så nær som én. RS-modellene får leve videre.
Det kan vise seg å koste dyrt.