Boeing har gått med på å erklære seg skyldig for bedrageri for å unngå straffesak i forbindelse med Justisdepartementet (DOJ) etterforskning av to dødelige flyulykker som involverte flytypen 737 MAX 8. Fox Business skriver om saken.

Straffesaken gjelder Ethiopian Airlines Flight 302 som styrtet bare seks minutter etter avgang fra Addis Abeba i Etiopia i 2019, og Lion Air Flight 610 som styrtet 13 minutter etter avgang fra Jakarta til Pangkal Pinang, Indonesia, i 2019.

Til sammen omkom 346 mennesker, noe som førte til krav fra ofrenes familier om at Boeing skulle stilles for retten.

Boeing gikk med på å erklære seg skyldig for bedrageri – criminal fraud conspiracy – en kriminell sammensvergelse om å begå et føderalt lovbrudd mot USA eller dets etater. I dette tilfellet var lovbruddet mot luftfartsmyndighetene, Federal Aviation Administration (FAA).

Føderale påtalemyndigheter hadde tilbudt Boeing muligheten til å erklære seg skyldig og betale en bot eller gå til rettssak for å ha svindlet FAA over en programvare knyttet til de fatale flyulykken. Avtalen krever fortsatt en føderal dommers godkjenning, og hvis den godtas vil Boeing bli merket som en «convicted felon» – en dømt forbryter.

Nok en Boeing faller fra hverandre

Som en del av avtalen vil Boeing også betale en strafferettslig bot på 243,6 millioner dollar. Denne boten kommer på toppen av de 243,6 millioner dollar Boeing betalte etter at DOJ sa at selskapet brøt et forlik fra 2021 ved ikke å overholde visse betingelser som ble avtalt under forliket.

DOJ sa til Reuters at avtalen dekker bare selskapet, ikke noen nåværende eller tidligere Boeing-tjenestemenn og at siktelser mot personer er usannsynlig på grunn av foreldelsesfristen.

En advokat for noen av familiene kritiserte avtalen som en «sweetheart deal» og sa at de planlegger å ta rettslige skritt, ifølge Reuters.

En annen advokat, Robert A. Clifford, sa at familiene er svært skuffet over Justisdepartementets håndtering av saken. Clifford mener at avtalen vil bidra til at Boeing kan fortsette å sette profitt foran sikkerhet:

– I løpet av de siste fem årene har det blitt lagt frem mye mer bevismateriale som viser at Boeings kultur med å sette profitt foran sikkerhet ikke har endret seg.

Søsteren til Javier de Luis, Graziella, døde i flystyrten i Etiopia i mars 2019. Han sa at DOJ vil være ansvarlig når den neste ulykken skjer:

– Når den neste fatale ulykken skjer, vil hver eneste tjenestemann i Justisdepartementet som signerte denne avtalen, være like ansvarlig som Boeing-ledelsen som nekter å sette sikkerhet foran profitt.

Dette kommer etter at Boeing i forrige uke gikk med på å kjøpe Spirit AeroSystems for å styrke sikkerheten, skriver Fox videre. Boeing har også gått med på å investere minst 455 millioner dollar i løpet av de neste tre årene for å styrke sikkerheten, og Justisdepartementet vil utnevne en tredjepart til å føre tilsyn med selskapet.

I neste artikkel vil vi se på en rapport fra Representantens hus i 2020, som fant at Boeing utviklet, bygget og leverte hundrevis av passasjerfly som utgjorde en potensiell fare for alle som satte seg inn i dem og kunne ikke gjort det uten samtykke og godkjenning fra FAA.

Tidligere sjef for Boeing: – Jeg ville aldri fly med et 737 Max-fly

Kjøp «Europas underlige død» her.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.