Toyota, Mazda og Subaru har kunngjort at de vil utvikle nye, CO2-nøytrale forbrenningsmotorer. De tre japanske bilprodusentene sier i en felles uttalelse at de ønsker å optimalisere forbrenningsmotorer ved å bruke elektriske motorer, elektriske drivenheter og batterier. «Multi pathway»-tilnærmingen gjenspeiler tvil om at elbiler er klar for alle land og alles livsstil.
Betydelige hindringer
De nye motorene vil ikke bare gå på bensin. Mazda, Subaru og Toyota satser også på alternativer som biodrivstoff, syntetisk drivstoff og hydrogen. Toyota har mange års erfaring med hydrogen som drivstoff for forbrenningsmotorer i banebiler.
Betydelige hindringer må forseres før alternative drivstoff er rimelige og alment tilgjengelige. Syntetisk e-drivstoff og hydrogen er svært dyrt og hydrogenproduksjonen er ineffektiv. Mange mener at grønt hydrogen egner seg bedre til industri og skipsfart enn til privat transport.
Mazda, Subaru and Toyota have confirmed they’re all working on next-gen combustion engines. Japanese carmakers say that life can’t be all battery-electric and no e-fuel fun → https://t.co/HtA2ujEvCU pic.twitter.com/wm4hRt5iE3
— Top Gear (@BBC_TopGear) June 2, 2024
Elbilister savner eksos
Nesten 30 prosent av elbilister verden over vurderer å gå tilbake til bensin- eller dieselbil, viser en fersk undersøkelse fra konsulentselskapet McKinsey som har spurt 30.000 elbilførere fra 15 land. Hovedårsaken er ikke tilfredsstillende ladeinfrastruktur.
Bare ni prosent av amerikanerne er fornøyd med tilgangen på ladestasjoner. 46 prosent av amerikanske elbilister vurderer å gå tilbake til en bensinbil. I Australia er tallet 49 prosent. I Japan, Italia, Frankrike og Norge er elbilistene relativt fornøyd med bilen sin.
Nær halvparten av elbil-eierne i USA vil ha vanlig bil neste gang